Sider,

torsdag den 22. august 2013

Hortensia, hurtig levering og lidt andet......

Mine to hortensia har lidt under den lange kolde vinter og tørre sommer. Det er ikke mange blomster de bærer i år, de er også blevet klippet godt tilbage på grund af frostskader. Men de blomster der er, bliver nydt i fulde drag.



Denne hortensia plejer at have blomster i mange lilla/blå nuancer, men i år har de alle den samme farve. Måske kommer farve ændringen først senere, det kan jeg faktisk ikke huske.



Det var lidt om den ene hortensia, og nu til den hurtige levering. Tirsdag eftermiddag inden vi fik gæster, nåede jeg lige at bestille lidt planter ved staudestedet . Tirsdag aften så jeg, der var kommet en mail om at mine varer allerede var afsendt. Onsdag formiddag var pakken klar til afhentning i postbutikken, se det kalder jeg hurtig levering ;o)

Selv om jeg godt ved hvad pakken indeholder, er det jo altid spændende at se de planter man har købt. Jeg har tidligere handlet ved Staudestedet og været rigtigt godt tilfreds.



Så blev der pakket ud, der var ni planter ialt. 

























                              Stjerneskærn, Moulin Rouge                                                      Storkenæb Rose Clair
























                                              Nepeta Pink Cat                                                                     Persicaria Blackfield                                                  

























Udover de viste, var der også en lyserød knopurt, etage primula Appleblossom, som jeg faktisk kunne dele til 5 planter, en lysegul sankthansurt, og lammeøre. Der var sneget sig en fejllevering ind, så isedet for en akeleje Black Barlow fik jeg en Nora Barlow. En hurtig mail og den rigtige plante er på vej, fejlleveringen kan jeg beholde, se det er god service.

Ned ved drivhuset står denne randblomstende hortensia. Den har absolut ikke de bedste betingelser, men blomstrer trofast hvert år, dog lider den lidt mere end den plejer i år.



                                                              Den har de smukkeste blomster.

























Nu lidt andet, årets største overraskelse og glæde i haven må være disse tobaksplanter. Jeg ved godt at jeg tidligere på sommeren, dømte dem ude til næste år, men jeg tager mine ord i mig igen. Efter jeg fandt ud af, at jeg sagtens kunne fjerne, en del af de kæmpe store blade uden problemer, så har de kun været en stor daglig glæde. Jeg kan da slet ikke forestille mig bedet, uden dem til næste år.



























   Den sidste dahlia i bedet er også sprunget ud, jeg har mistet skiltet med navnet, men skøn det er den.













Dagen idag har været dejlig varm, men underlig mørk og grå, så der er desværre ikke det mest optimale lys til billederne.

Mange, alle nye planter er plantet i deres bede, hilsner herfra ;o)

13 kommentarer:

  1. Mine hortensiaer har også taget skade af vinteren, så de er blevet klippet godt ned, og så håber vi, at de klarer den næste år.
    Ja der er altid hurtig levering fra Staudestedet, det er bare super godt fra Anne.
    Tobksplante og dahlia og hortensia, de er smukke alle. Husk at kigge hos mig, der er en fantastisk stokrose i dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja lad os håbe det bliver en nænsom vinter der kommer, så hortensiaerne atter får en chance.
      Det er dejligt med gode firmaer, her er der ihvertfald intet at klage over, jeg tror også hun har mange stamkunder.
      Jeg har lige været forbi og kommentere hos dig, jeg nød den smukke stokrose, men glemte at kommentere på den. Det er så hermed gjort ;o)

      Slet
  2. Skønt med sådan en pakke. Fine og spændende planter du har valgt. Jeg er vild med den randblomstrende hortensia, sådan en ønsker jeg mig. Hilsen Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Det er jo altid skønt at modtage pakker, især når det er noget man ønsker sig ;o)
      Jeg er også rigtig glad for min randblomstrende hortensia. De første år jeg havde den, var jeg ikke så begejstret men idag er det den jeg er mest glad for ;o)

      Slet
  3. Ja jeg tror da vist hele landets hortensia har haft det hårdt i år - Det er ellers nogle superflotte eksemplarer du har!! og så er det bare altid så dejligt at få pakker og det uanset man kender indholdet.

    Knus :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er vist ikke hortensiaernes år, håber de vender stærkt tilbage næste år ;o)
      Pakker er jo altid dejligt ;o)

      Slet
  4. Hos mig blev det også en lidt trist hortensia sæson, havde ellers glædet mig meget.
    Dejlig pakke du har fået tilsendt, det kan man kun blive glad over... også selv om man selv har bestilt og betalt!! ;)
    Din toaksplante og den hvide dahlia er begge utrolig smukke. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Pyt - nu må vi bare begynde at glæde os til næste år, da bliver hortensiaerne sikkert ekstra flotte ;o)
      En lille pakke i ny og næ, er jo altid skønt ;o)

      Slet
  5. Det er vist samme hortensiahistorie over hele landet i år. Tobaksblomsten har jeg også sået i år, men i modsætning til dine flotte blomster ser det ud til, at jeg må nøjes med bladene i år.

    SvarSlet
  6. Jeg nikker også genkendende til hortensia-situationen, men nyder så til gengæld de få blomster desto mere. Jeg er vild med randblomstrende hortensia, også din :) Dejlig gennemgang af din have i forrige indlæg, I har mange gode haverum.

    Skønt med pakker :)

    SvarSlet
  7. Godaften Heidi.Ja! så er jeg hjemme igen fra en dejlig lille ferie til Flensborg.
    De fleste af mine hortensia er også lidt sølle.Men den ved hoveddøren der står i skygge det meste af dagen er rigtig flot.
    Dejlig pakke du har fået.Den mørke stjerneskærm og Rose Claire har jeg også.
    Og nu gælder det bare om at nyde de dejlige dahlia inden efteråret sætter ind.
    Rigtig god weekend til dig knus Jette

    SvarSlet
  8. Du er da heldig at få bare nogen blomster i dine hortensia. Vi har ikke haft én eneste blomst i år.
    Held og lykke med dine mange nyindkøbte planter.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  9. Jeg fik også sådan en fin Schulstad pakke i sidste uge :) Åh ja, de Hortensia. 'Limelight' har klaret det ok her hos os. Hvor er din randblomstende smuk. Og dejligt med en rundtur i din have - og billederne, begynder jo så småt at tænke på næste år :)
    kh Anne Mette

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen