Sider,

fredag den 26. juli 2013

Slow Gardening...

 Slow Food har vi kendt en del år efterhånden, men i disse uger har jeg også indført Slow Gardening her på vores matrikel. I al sin enkelthed går konceptet ud på følgende ...

At lunte stille rundt i haven med saks og balje, fjerne visne blomster og blade - pause i skyggen. Vandkande eller slange fyldes og tømmes i de tørre bede og krukker - pause i skyggen og sukke efter regn. Rundtur i haven, hvor der nydes smagsprøver fra ærter tomater gulerødder osv - pause i skyggen, med kolde drikke. Det er sådan havearbejdet forgår hos os i øjeblikket.

Stemningsbilleder fra det nye hvid/gule bed. Endnu en Dahlia, Classic Swanlake er sprunget ud, Skabiosa Ocholeuca svæver fint i bedet.


   Lupinerne blomstrer stadig, og nu varer det heller ikke længe inden Nicotiana only the Lonely står i fuld flor.


Jeg er rigtig godt tilfreds med sammensætningen i bedet, det er jo altid spændende med et nyt bed.



Selvfølgelig bliver der nok lidt der skal korrigeres til næste år.

























Sommerfuglebuskene er godt besøgt, det er rigtigt dejligt med alle de sommerfugle. Sidste år var det ikke mange vi så.



Nu kan det vel heller ikke vare længe, inden mine stokroser starter deres udspring.

























                                 Det samme gælder for mine, Leontis nepetifolia Shrimp coktail, løveøre.























                                                       Lyslilla sommerfuglebusk og kæmpeverbena et smukt match.



En del af vore løg er gået i stok, og står med de smukkeste blomster.






Mørk og lyslilla sommerfuglebusk og kæmpeverbena er også et smukt match.



                                                                        Randblomstrende hortensia.



                                                                 Almindelig navnløs hortensia.


























Ifølge DR's vejrudsigt og DMI regner det her lige nu, men i virkligheden er der ikke faldet en eneste dråbe, men jeg håber.

Mange, måske skal jeg ud og vande med pandelampe, hilsner herfra ;o)

10 kommentarer:

  1. Det hvidgule bed ser da ret velkomponeret ud - hele tiden nogle nye planter der byder sig til og forskellige former, det er så smukt. Lilla indslag med sommerfuglebusk og kæmpeverbena er nu også et godt match :) Vi har fået vand her i nat og til morgen, men jeg ved ikke hvor meget. Om lidt vil jeg gå ud og se på haven, der er frisket op. Håber I har fået vand også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla - Jeg er rigtigt godt tilfreds med mit hvidgule bed, så det er kun små forbedringer der skal laves.
      Hvor er i heldige at have fået regn, her blev det en fuser, der kom kun nogle få dråber øv øv ;o)

      Slet
  2. Hej Heidi.Dit nye bed ser da bare så flot ud.Imponerende at du stadig har lupiner i blomst.Flotte billeder af dine sommerfuglebuske og kæmpeverbena.
    Desværre heller ikke noget vand her hos os.
    Rigtig god weekend til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Nå nå ingen regn til os, så er det godt vi selv kan vande ;o)
      Jeg er også rigtigt glad for mit nye bed, og der er stadig lupiner på vej ;o)

      Slet
  3. Slowgardening et godt udtryk :) sådan skal det vist også være her i dag. Håber du fik lidt vand i dag. Smuk hortensia, min af samme slags sætter ingen blomster i år, så jeg valgte at klippe ned, de var ved at være for store.
    Jeg går ud og slowgardener nu :) så må du glæde dig videre til dine stokroser. Jeg tog billeder af mine i går til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg syntes Slowgardening, fint beskriver mit aktivitetsniveau i haven i disse dage.
      Hortensiaerne lider vist efter den lange vinter. Her er de få blomster der er kommet, små i forhold til hvad de plejer at være.
      Nu kan jeg se at der kommer en gul stokrose i år, så mon ikke der er blomst i morgen, tak for billedet af stokrosen hos dig ;o)

      Slet
  4. Deilige sommerbilder:) Jeg falt også for uttrykket 'Slow gardening' - passende og beroligene.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elin - God weekend til dig også, håber du også har tid til lidt Slowgardening ;o)

      Slet
  5. Jeg dyrker også slowgardening for øjeblikket, dels pga vejret og dels pga små feriegæster; men det kribler i fingrene for at sætte saksen i dette og hint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg forsøgte at fjernet lidt ukrudt op idag, opgav dog ret hurtigt da jorden er stenhård. Så jeg vendte tilbage til at dyrke slowgardening, endnu en dag ;o)

      Slet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen