Sider,

torsdag den 11. august 2016

Næsten som en sommerdag....


Tænk vinden har lagt sig, det er solskin og termometret har lige rundet de 20 grader. Ja det er næsten ikke til at få armene ned, i ren begejstring over at det føles som en rigtig sommerdag ;).

Det er højsæson for havens hortensia og de står rigtigt flot lige nu. Denne randblomstrende skønhed står bag drivhuset og gør sig til.



Stor gammel hortensia uden navn, den har dog ikke helt så mange blomster i år som den plejer.



Det har hortensia Limelight til gengæld. Den er ikke mere end et par år gammel og har fundet sig godt tilrette i haven.



New Dawn blomster nonstop og er havens eneste blomstrede rose i øjeblikket.



Nå nej... det er ikke helt sandt, Rosenholm blomstrer fortsat flittigt oppe i æbletræet, men det er ikke let at indfange de små fine klaser af roser så højt oppe.



Til vinter skal der fjernes en masse vandris fra træet, så vi bedre kan nyde synet af roser og Klematis Monatana Rubens som også boltrer sig i træet om foråret.



 Blodblommen kvitterer for flytningen sidste efterår, ved at sætte enkelte bær.



Efter endt syghusvisit i går besluttede jeg mig for at runde Bilkas haveafdeling. Det er længe siden jeg har været der, for jeg bliver altid så skuffet. Men igår fandt jeg flotte solhatte til 25 kroner stykket, og det kunne jeg da ikke stå for. Der røg også en enkelt Heuchera med i bajlen.



Den gule er måske lige gul nok efter min smag, men mange gange falmer de jo lidt.






Den rødlige er plantet i bedet med limelight, hvor der også er lime og mørke farver.



De to gule blev plantet i den udvidede del af dråbebedet, den bagerste er dog næsten usynlig på billedet.



I bedet står der i forvejen dette fine eksemplar.



Det samme gør solsikke Italian White, som sikkert er helt sprunget ud imorgen.



Den enlige Heuchera blev plantet sammen med en der ligner lidt. Det er lidt svært at se om det er den samme, der findes jo et utal af varianter.



I drivhuset er denne bakke med frø Dahlia aldrig kommet videre. Først skulle de blomstre inden jeg kunne flytte dem, og siden har jeg nærmest glemt dem. De får da vand og jeg har da også tit tænkt, at nu skal de plantes. Ja ja.. Rom blev jo ikke bygget på en dag, men idag blev de plantet ud.



 Jeg sad i drivhuset og nød stemingen, da jeg fik øje på den ledige plads i højbedet, som er opstået efter det første hold løg er blevet høstet. Det var da lige stedet til dem, jeg ved de er gule, orange og røde så det skal nok give lidt fint sensommer stemning senere, hvis sneglene ellers kan lade dem være.



 Worton blue Streak står i en stor krukke langt væk fra snegle.



Idag var det næsten vindstille og let at indfange violfrøstjerne Hewitts Double med linsen.



The President er atter begyndt at blomstre. De første blomster sidder så højt, at jeg kun kan vise bagsiden, men den er nu også er smuk.



Hvem ved hvornår de kan indfanges igen.



Blæsten har været hård ved mine lathyrus, men det lykkes alligevel at samle denne skønne buket.



Inspireret af Lisbeths reklame indlæg den anden dag, vil jeg da lige vise mine gamle sakse som jeg er rigtigt glad for. De er nok 30 år eller mere. Jeg har dem fra min fars blomsterbutik, som han afhændede for mange år siden. De er helt tilbage fra den tid, hvor det stadig hed Vest Tyskland og jeg tør slet ikke tænke på, hvor mange stilke de har klippet i deres levetid. De har fået nye fjedre, men ellers klipper de bare super godt og de passer perfekt til min lille hånd.



Jeg er også blevet kontaktet af WeSponsorPosts i dag, som har tilbudt 100 euro for et reklame indlæg. Den skal jeg lige tænke lidt over, for der kan jo købes en del planter for de penge ;)

Hvor har det været dejligt med en dag, hvor det blev for varmt til jakke og langærmet trøje, det kunne jeg da godt vende mig til ;)

Mange sommerhilsner herfra ;)

3 kommentarer:

  1. Hej Heidi
    Det er for lidt for et reklameindslag, du skal have 200 euro :) De har åbenbart travlt med os havebloggere for tiden. Den første hortensia er super smuk. Godt køb du gjorde i Bilka. Jeg tror altså, at I skal tage vanrisene i sommer, hvis I kan komme til, de skyder endnu mere, hvis I tager dem om vinteren, så vidt jeg ved.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Heidi, den første Hortensia er fantastisk. Det må være skønt med varmen og solen..ja og minus vind. Her blæser det knapt så meget i dag.
    Kh Linda

    SvarSlet
  3. Hej Heidi. Hvor er det nogle gode billeder, du viser. Det er et rigtig godt sted, du har sat dine frøformerede dahlier. Det bliver flot i det tidlige efterår, når alle høstfarverne kommer frem. Jeg kan godt lide din indretning i drivhuset med de gamle trækasser. Det ser rigtig hyggeligt ud. Den hvide hortensia er fantastisk.

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen