Sider,

tirsdag den 29. januar 2013

Uhhh det kribler - og giver lyster

I en glad havetosse som mig, på denne helt fantastiske solskinsdag hvor temperaturen lige har sneget sig op over syv grader. Der er andre end mig, der også bliver påvirket af dette fine vejr. Fuglende kvidre lystigt og myggene danser i solen. Jamen er det ikke skønt når naturen atter begynder at forberede sig på forår, jeg er klar så bare sæt igang.



             Scilla, Akeleje, krokus og kugleprimula på vej.


















































Den kække hvide krokus, der troede at blomstring ved nytårstid var smart, betaler nu prisen og ser ret så ynkelig ud..... men godt forsøgt ;o)


Ved nærmere eftersyn af højbedene, kunne jeg se en del grønsager som ikke nåede at blive høstet inden frosten kom. De har nu valgt at skyde, med de fineste bladskud. Gule og røde beder samt gulerødder og persillerødder, pynter fint op indtil vi atter kan komme i jorden og sætte gang i dette års afgrøder.






























Ja det er nu ikke det hele man møder i haven, der ser lige spændende ud, hvorfor var det nu lige at disse krukker ikke blev tømt i efteråret. De pynter ikke ligefrem, men sådan må det være for nu.


























Inden den sidste omgang sne og frost, fik jeg reddet en del juleroser fra at ende sine dage i en container. De har så stået under vores terrasse og ventet på bedre tider. De kom så idag, hvor jeg har flyttet dem i drivhuset, og har fået klippet alle de gamle og visne blade af.



Det pyntede gevaldigt, og nu står de med de fineste knopper.


























Seksten styk ialt, hvoraf et par stykker måske ikke klarer det. Men nu kan de ihvertfald stå og hygge sig sammen med de små stauder, der i dagens anledning fik lidt vand ;o). De var efterhånden ved at være temmelig tørre, så det var godt at vandet i vandkanderne atter var tøet op.



Ved ikke helt endnu hvor de skal plantes, men overvejer at sætte dem i volden.



Det var skønt at gå og hygge inde i drivhuset hvor temperaturen sneg sig op på 15 grader, men se hvor solen ubarmhjertigt afslører de beskidte drivhusglas. Det må vist vente lidt endnu, inden det atter er tid til forårs rengøring, også selvom det kribler i mig.





Vejrudsigten melder igen frost i den nærmeste tid. Men vi er på rette vej mod foråret, og igår fik jeg stille og roligt begyndt at varme min klik finger op og købt de første fristelser. Det blev til lidt dahlia og frø fra Blomsterverden. Da jeg af erfaring ved at jeg ikke har det store held med at overvintre dahlia, så må jeg købe nye hvert år. Det er jo heller ikke så ringe endda, da der er så mange fine at vælge mellem.


 Mange, kriblende solskins hilsner, herfra ;o)

22 kommentarer:

  1. Ja, jeg er også forårsklar! Dejlige billeder du viser :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - Ja nu må vi bare væbne os med tålmodighed ;o)

      Slet
  2. Hej med dig.Ja! foråret er lige om hjørnet,og jeg kan se at du da har fået sået en del.Dejligt at du fik reddet alle de dejlige juleroser.Er helt sikker på de vil pynte på volden.Må vist også lige en runde i haven for at se hvad der er på vej op.Rigtig god aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja og jeg satser på det nærmeste hjørne ;o). Nyd turen rundt i haven, jeg er sikker på at det også pibler op hos dig ;o)
      God aften til dig også

      Slet
  3. Uha lige mine ord, jeg har lige gået en tur rundt derude og jeg fandt da på 1000 ting mindst :) jeg kunne lave derude, men det må blive i morgen, hvis vejret holder. Jeg kan måske nå lidt af dem, det pibler bare frem derude.
    Jeg tror nu ikke, det blev så varmt i pavillionen, så meget sol har vi ikke haft.
    Hvor er du heldig med juleroserne, sådan nogle ville jeg også gerne redde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har bare været en skøn dag her, og det har været en fornøjelse at gå rundt og kigge i en grøn have,og hvor har du ret ideer og lyst til at ordne kommer øjeblikkeligt når fuglene kvidrer og solen skinner, godt al sneen er væk.
      Nogle gange kan man være heldig og redde guld ;o), nu skal jeg bare lige google om de kan tåle at stå i volden, den kan blive ret tør om sommeren. Jorden er jo stadig godt frosset så der er ikke noget der haster, nu skal de bare nydes i drivhuset ;o)

      Slet
  4. Utrolig aktivitet, du har lagt for dagen.Det må bestemt skyldes forårskriblen

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå - jeg har nu nydt mere end ydet idag, men bare det atter at være ude, er skønt ;o)

      Slet
  5. Skønne tidlig forårsstemninger du har taget billeder af! Jeg kan altså heller ikke vente med at komme igang :)
    Jeg har så desværre stadig snedækket have, og kan intet se af forårsvækster endnu, men drivhusskydedøren er da heldigvis tøet op nu, så den første frøbakke er sat derud med purpursolhat, efter at have stået ude i frost en uges tid.
    Ahh.. hvilken skøn tid vi snart går i møde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - nu er vores tålmodighed også snart opbrugt ;o) Surt du stadig har sne i haven og ikke kan se hvad der gemmer sig under sneen.
      Det er på denne årstid drivhuset er bedst, der kan man nemlig snyde sig til lidt forår straks solen skinner.

      Slet
  6. Hold op med varme I har fået oppe Nordenfjords. Helt så varmt har det ikke været her. Godt du fik reddet de fine Helleborus, de er da virkelig skønne især nu, hvor du har fjernet de gamle blade.
    Hvis jeg var dig, ville jeg lade gulerødderne stå, for på 2. år sætter de jo blomst, og får de skønneste hvide skærmblomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var helt skønt at kunne gå rundt og tage billeder uden at fryse fingrene, det kan jeg hurtigt vende mig til ;o).
      Ja det pyntede godt på de Helleborus at få vinter pelsen fjernet ;o)
      Det med gulerødderne må jeg lige tænke over, da vi jo kører med sædskifte i højbedene og ved ikke lige hvordan de kan passe ind. Måske kan de flyttes når jorden atter er tøet op, det må jeg prøve ;o)

      Slet
  7. Vi er vist mange havefolk der får kriblen i fingrene så snart vejret byder på et par varmegrader ;-)
    Jeg saver dog at kunne gå rundt og finde en masse små løgplanter på vej op. Det er endnu meget begrænset, hvad jeg har fået sat i jorden af den slags, men måske har jeg lidt mere til næste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh ja det kribler både i fingrene og hovedet med ideer, nu må vi så bare vente og vente ;o)
      Du må gå helt amok med løg til efteråret ;o)

      Slet
  8. Dejlige forårsstemnings billeder.
    Det kribler hvis i fingrene på de fleste havefolk efter at komme i gang i haven.
    For hver dag der går kommer vi dog nærmere forår.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja jeg skal love for det kribler, men med frossen jord må vi vist bare vente lidt endnu, vi kan bare glædes over at lyset er på vej tilbage ;o)

      Slet
  9. Her kribler det også gevaldigt i fingrene, men den frosne jord og influenza sætter en naturlig stopper for det ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv influenza og kriblen i fingrene er en dårlig kombination, håber du snart kommer ovenpå igen ;o)

      Slet
  10. Åh jo, sådan en blå himmel kan gøre sjove ting ved os havemennesker, og det er så dejligt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er helt utroligt hvad godt vejr kan udrette på humørskalaen ;o)

      Slet
  11. Hej Heidi. Det var et rigtig godt og spændende indlæg. Jeg må sige, at dine billeder er virkelig gode. De er taget lige med den rette afstand og er meget klare. Jeg er noget imponeret! Kiggede også grundigt på alle dine små stauder - det ser bare supergodt ud - som et andet skattekammer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine søde ord og ros af billeder. Billederne er taget med mit gamle kompakt kamera, der næsten led døden før jul. Men efter at have tabt det på fliserne, er det blevet helt godt igen, så nu får det lige en chance mere. Jeg tager mange og kasserer også rigtigt mange billeder for at få lidt godt ;o)

      Slet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen