Sider,

lørdag den 11. august 2012

Plantemarked

I dag har der været plantemarked her i byen, som en del af den årlige sansefestival. Et tilløbsstykke der rigtigt fik folk på gaden i dette fantastiske vejr. I år er jeg ovenikøbet så heldig at det falder på en fri lørdag, så godt bevæbnet med tyvere på lommen drog jeg afsted. Kameraet fik jeg selvfølgelig ikke med så ingen billeder fra markedet ;o(. Der var masser af fine boder og pænt stort udvalg, jeg bliver mange gange lidt overvældet og ubeslutsom når der er alt for mange menesker og fristelser som idag. Jeg var på jagt efter en hvid klematis det lykkes ikke, men jeg fandt da lidt andre erstatninger ;o)



 Efter at have kigget lidt rundt, fik jeg handlet med et sødt ældre ægtepar der måske ikke havde den allerstørste viden om de medbragte planter, men de råhyggede sig i allerhøjeste grad og det var det hele værd. De planter uden navn, kan jeg helt sikkert få hjælp til her i bloglandia ;o). Jeg købte tre fine nelliker i den skønneste farve hos dem, er der nogen der har navnet på den ?























           

     
          Ved dem købte jeg også en hvid akelejefrøstjerne til vandpostbedet og to bjergløvefod til sandkasse bedet.


Det sidste jeg købte hos dem, var disse to skønheder som de heller ikke kende navnet på, men viste at de ikke bliver højere end dette, så her mangler jeg også navn, er der noget bud ?  For disse otte planter måtte jeg betale 120,- det er vist OK ;o)


Jeg fik hanket op i poserne, og afsted til det næste sted jeg havde udset mig, det var Blomster engen fra Nibe der havde en stor flot bod. Der faldt jeg for denne skønne floks Lilac Time som jeg købte tre af, der var også denne fine Vebena som jeg valgte to stykker af.


























 Endelig købte jeg også, to hvide riddersporer til mit nye vandpostbed ved dem, der måtte jeg så betale 160,- for disse syv planter. Jeg er ikke så vant til at gå på plantemarkeder, men syntes selv jeg gjorde nogle rigtig gode handler, og det er jo det vigtigste ;o). Med begge hænder godt fyldte, luntede jeg glad hjem med dagens høst ;o)






De blålilla planter jeg har købt skal sættes i mit trekantsbed, der råber efter flere sent blomstrende planter. På billedet til højre har lige sat planterne ud i deres potter så jeg kan beslutte hvor de skal plantes. Måske ikke lige den helt store forandring lige nu, men til næste år.....det bliver spændende at se ;o) 



Til sidst lige noget helt andet, idag har det været så vindstille at selv violfrøstjernene ville fotograferes ;o)

























Mange, fortsat god weekend, hilsner herfra ;o)

10 kommentarer:

  1. Dejlige handler du har gjort, jeg synes bestemt ikke, at det lyder dyrt. Og så er det rart at handle med nogen, som ikke kender plantenavnene, så er det rimeligt sikkert at man ikke bliver snydt og betaler for meget.
    Lækre planter desværre kan jeg ikke hjælpe dig med navnene, men pyt selvom du ikke kender navnene på dem, er de jo skønne alligevel. En af de bedste til at kende navne på stauder er Hanne, og det er ikke sikkert, hun ser dit indlæg.
    Jeg ville også gerne have været til plantemarked, men det må jeg have til gode :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth, jeg er også vældig godt tilfreds med mine køb, 15 planter for lidt under 300,- så kan det vist ikke gøres billigere ;o). Det er ikke så vigtigt med navnene, det var hyggeligt at handle med det ældre par og Hanne får desværre nok ikke læst så mange indlæg i øjeblikket, det vigtigste er hun kommer godt igennem denne slemme omgang. Det var næsten for varmt til marked idag men vi skal ikke klage ;o)

      Slet
  2. Herlige indkøb, de jyske priser er godt nok mere nådige end de sjællandske :) Da mine forældre stadigt levede og boede i Jylland blev der transporteret rigtigt mange planter østpå. Skønne billeder af violfrøstjernen, det er også en af mine favoritter.
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Violfrøstjernen er skøn og elegant, pynter i ethvert bed. Ja jeg kan godt forestille mig at de tager hårdt fat prismæssigt over på øen, her i det mørke vest, er vi mere jordnære ;o)

      Slet
  3. Det var da en god handel, du der fik gjort. Det er nogle dejlige stauder du fandt. Desværre har jeg ikke navnene på hverken nelliken eller den lyserøde skønhed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også rigtig godt tilfreds med mine kup selv om de er navnløse ;o)

      Slet
  4. Hej Heidi

    Sikke nogle fine indkøb du fik gjort på Sansefestivalen. Jeg nåede det ikke selv iår, for vi var så godt igang i haven, så jeg valgte at fortsætte der. Men jeg var der sidste år og det var rigtig hyggeligt og der var rig mulighed for en havesnak og en god handel.

    Hilsen Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var første gang jeg besøgte Sansefestivalen, men nok ikke sidste, da der var en super god stemning ;o)

      Slet
  5. Det lyder som en hyggelig dag på plantemarked. Det ser ud som gode indkøb, men jeg kan heller ikke hjælpe med navne.
    VH Nina

    SvarSlet
  6. Jeg kan ikke hjælpe med navne.
    Det er smukke planter du har købt og til rimelig pris.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen