Sider,

mandag den 21. maj 2018

Ukrudt eller et nyt bed ????


I går gik jeg i  haven, fyldt med intentionen om at bekæmpe en god del af al den ukrudt, der har indtaget havens bede. Jeg måtte dog hurtigt erkende, at ukrudtet sat rigtigt godt fast og ikke sådan lige var til at fjerne. Der er dannet en hård jordskorpe og i vores tunge lerjord, skal der vist et godt regnvejr til inden ukrudtet bliver til at fjerne.


Den skønne Nora Barlow er sprunget ud.



Nå.....hvad skulle energien så bruges på, nu hvor jeg havde opgivet at fjerne ukrudt. Manden min har længe været træt af at skulle krænge sig omkring omkring det smalle tangebed med plæneklipperen. Han har faktisk helt af sig selv, foreslået at lave et bed der går ned til hækken :).



Så energien blev brugt på at lave et nyt bed.




Jeg gik stille og roligt til værks og da bedet ligger i delvis skygge til midt på eftermiddagen var det dejligt at arbejde der. Jorden var heller ikke nær så tør og hård her, så stille og roligt fik jeg fjernet græstørv og gravet et hæderligt bed frem.



Da jeg var færdig med at grave, fik jeg manden til at lægge et par rækker fliser så det er let at komme ind i bedet. Han fik også gravet huller mens jeg plantede bedet til.




Hvad er der så plantet i det lille pinse bed. Den skønne Minerva rose som har stået i en krukke på terrassen og en gylden hyld er blevet befriet fra deres trange bo. Det samme er nogle have nelliker og resten er køb som har været hjemløse indtil nu. Kongelys, lupin blossom en etage primula et par billige alunrod købt til en 10 i Bilka. Jeg regner med at fylde resten af bedet med sommerblomster så det kan blive frodigt i en fart.




Her i morgen solen ser bedet ud, som det altid har været der.



Til sidst et aftenbillede af Miss Bateman som nu begynder at springe ud i en mere fotovenlig højde.



Nøjs hvor jeg nyder mine fridage i dette helt fantastiske sommer vejr og nu er det tid til en lille middags siesta inden haven atter kalder :)

Mange solrige hilsner herfra :)

6 kommentarer:

  1. Hej Heidi
    Lækkert med et nyt bed, det ser godt ud, og det er gode beboere, du har inviteret indenfor. Tænk at få et nyt bed uden plageri, se det er der noget ved :) Min Miss Bateman gik bagud af dansen sidste år, men den lever endnu.
    Knus

    SvarSlet
  2. Dejligt med lidt nyt planteplads 😀
    Jeg kan anbefale at jordforbedre med omsat hestegødning. Vi har også tung jord, som bliver meget hårdt når det bliver tørt, men de bede hvor vi gåhar lagt et lag hestemøj på i foråret er meget lettere at arbejde med.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  3. Hej Heidi!
    Vilken fin rabatt det blev med många fina växter. Miss Bateman är väldigt vacker. Vi har det också torrt, skulle behövas lite regn.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
  4. Hvor har i været flittige i varmen og hvor er det altså bare blevet så fint det nye bed. Det ser fuldstændig ud som om det lille pinsebed har været der altid :o))

    Masser af havehilsner fra Linda

    SvarSlet
  5. Skönt att hitta något bra att göra i värmen och solskenet. Att gräva i skuggan låter perfekt. Fina växter som du satte också :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
  6. Jag har också några grävande projekt att göra men det får bli lite svalare först, puh! Fin rabatt du gör och klematisen är en favoritsort :)
    Ha en finfin lördag!
    Kram från Titti

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen