Sider,

mandag den 19. august 2019

Sol, blæst og kraftige byger....

 Dækker vist meget godt det vejr vi har haft her i august. Her er efterhånden meget vådt og jeg har slet ikke styr på hvor megen regn der er faldet, men regnmåleren har været fyldt en del gange i den sidste tid. Heldigvis har der været lidt ophold mellem bygerne idag, så jeg kunne komme ud og kigge til havens tilstand og høste lidt grønsager.

 Den smukke og helt uimodståelig lobelia Haspen Purple er sprunget ud.



De store regnmængder har tynget sommerfuglebuskenes grene ned så de næsten danner en hel tunnel.

  

 Midt mellem frøstande fra sommerfuglebusken, står Odyssey med nye fine knopper. Billedet gemte på en lille overraskelse, da jeg kiggede nærmere på det. Kan du se guldsmeden længst til højre :).



Violfrøstjerne smukt pyntet med regndråber.



Den megen regn har gjort haven grøn og frodig.



Navnløs potterose købt sidste år, blomstrer med de smukkeste blomster.



De absolut sidste blomster i New Dawn for denne gang. De og så meget andet trænger gevaldigt til deadheading.



Carl Nielsen fortsætter blomstringen, uanset vejr og vind.



Smukt med smukt på.



Kæmpe verbena og buddeleja i skøn forvirring.



Smukke ny udsprungne blomster i den hvide hortensia.





Højbedene bugner med høstklare grønsager.




Jeg elsker når vi næsten er selvforsynende.



Høstanemoner har blomstret længe.



Næsten alle solsikker er væltet omkuld, men det gør ikke noget for nu sætter de en masse sideskud.



Det ser jo skønt ud med den smukke blå himmel. Men få minutter efter billedet var taget regnede det atter.



Den grønne bagvæg i drivhuset, som jeg drømte om i foråret er gået i opfyldelse. De hvide klatreløvemund har udviklet sig lige som jeg havde håbet.



Tænk at der kun er 3 små frøplanter i hver af de store kummer. Jeg er så imponeret over deres grovilje.



Dag for dag kommer heldigvis flere og flere af disse skønne blomster.



I den anden ende af drivhuset står lidt krukker med pelargonie og duft geranium.



Den smukke royale tulipanblomstrende pelargonie Emma (svensk prinsesse), skal helt klart ind og overvintre.




Tomaterne i drivhuset trives fint og vi nyder dem i fulde drag.




At efteråret nærmer sig med hastige skridt, afsløres af nedfalds æblerne som jævnligt skal rives sammen.



Jeg slutter med et enkelt billede mere af den skønne Carl Nilelsen.


Nu ser jeg frem til sidst på ugen, hvor temperaturen atter går mod sommerlige grader. Der er masser af opgaver der venter i haven, så jeg håber på sol og tørvejr :)

Mange mandags hilsner herfra :)

5 kommentarer:

  1. Flot paradis du har der, mon du nogen sinde kigger på mit paradis? Jeg bliver også glad, hvis du lægger en hilsen hos mig ;)
    Det er flot i dit drivhus, ja og haven med, du får vidst væsentligt mere regn end vi gør. Her kommer ikke meget, til gengæld kan jeg komme i haven. Din klatreløvemund er imponerende, jeg kan godt forstå, at du er stolt af den. I dag blæser det meget, vi var lovet regn, men fik ingenting, det er som det plejer at være. Carl Nielsen er ikke så flot hos mig, men den lever da.
    Knus

    SvarSlet
  2. Dejligt at se en masse billeder fra din have. Min favorit blev nummer fem.

    SvarSlet
  3. LJUVLIGA bilder av din grönskande trädgård och ditt underbara växthus. Jag gillar hösten, kanske inte så mycket som blommar men ändå...
    Sensommarkram från Titti

    SvarSlet
  4. Tusen takk for en tur gjennom din frodige hage. Det blir veldig grønt og vakkert med mye nedbør, men forstår at du synes det er nok.
    Her har det regnet litt i det siste, men vi har hatt sterk vind, det liker jeg ikke.
    Fantastisk grønn vegg du har i drivhuset, har ikke sett slik klatreløvemund før.
    Og for en grønsakshage du har, det beste ved denne årstiden, er høsting fra egen hage.
    Nå håper jeg sommerværet er tilbake hos dere også. Fortsatt fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
  5. Din have er altså bare så flot og velholdt og jeg fandt guldsmeden :o)) Klatrende Løvemund den er ny for mig, den er da helt vild og ser ud til den godt kan tåle den varme der godt kan bliver i drivhuset.

    Nu skal vi nyde de varme dage der kommer, jeg er begyndt at klippe det visne ned det giver godt nok nogle kedelige huller, men sådan er det jo på den her årstid.

    Masser af havehilsner fra Linda

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen