Sider,

lørdag den 4. maj 2019

Plantemarked med små hurtige snebyger.....


Så oprandt dagen for det årlige plantemarked på Gimsinghoved i Struer. Det er et ret stort plantemarked og jeg var så heldig, at det blev afholdt på min fri lørdag. Kulde eller ej så skulle det tjekkes ud. Der var ikke helt så mange gæster og stande som der plejer, men der skal dog mere end snebyger, kulde og blæst til at holde de ægte havenørder væk.



Der er alt fra trailere med med spændende specialiteter og de større kommercielle forhandlere.



Ja der var noget for enhver smag.



Helt som planlagt var det ret begrænset hvad jeg købte, det meste af tiden gik med snak og hygge.



Dagen køb er vist denne skønne Salvie. Den er desværre ikke frostsikker, så den bliver plantet i en stor potte som bliver gravet ned. Kunsten bliver så bare at huske, at få den taget op inden frosten slår til.



Faldt pladask for denne skønne show aurikel til min lille samling.



Den første lille Martagon lilje til haven.



Det er efterhånden en del år siden jeg sidst har haft en klokkeranke, så en hvid kom også med hjem.




Til sidst en dobbelt bacopa.




Eftermiddagen viste sig fra en bedre side og vi kom næsten op på 10 grader.


De små kartoffeltoppe har fået nattøj på.



De første Deutzia blomster er sprunget ud.




En enkelt fransk anemone bliver det til i år.




Det ser straks bedre ud med alium, som der kommer en del af.




Det ser ud til at nattefrosten er afblæst efter i nat, så jeg håber at kunne komme i gang med at plante en del af mine frøplanter ud i morgen. I næste uge får vi rygende travlt på arbejde med mors dag forude, så det vil være rigtigt dejligt at få de små videre inden det går løs.

Mange kolde hilsner herfra :)

10 kommentarer:

  1. Hej Heidi

    Alletiders med plantemarked, jeg tager nok til det store i Søborg imorgen.
    Amistad er superlækker da den først kom sagde de den kunne overvintre beskyttet ude, det gør de ikke mere.

    Ja det ser bedre ud efter inat - ærgerligt med frost når alt er så langt fremme!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er jo lige sæson for at drage på plantemarked og blive fristet :)
      Amistad er så fin og heldigvis er de blevet klogere, så man har en chance for at redde den. Skal vi ikke satse på at det endelig er slut med frost for denne sæson.
      God jagt på plantemarked :)

      Slet
  2. Hej Heidi
    Hvis det ikke var så langt væk, ville jeg også gerne til det marked. Ærgerligt med vejret her har vi haft frost i nat, jeg må holde øje med rhodoerne, der er mange og mange af dem er nok svedet af :(
    God søndag
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jeg tror også lige at det ville være et plantemarked for dig, men som du skriver så er det jo lidt langt at køre :). Ja skal vi ikke satse på at det nu endelig er slut med den forbistrede nattefrost, her er der også en del frostskader øv øv, men desværre har vi jo alt for lidt mangt over vejret.
      God søndag til dig også
      Knus

      Slet
  3. Ligner nogle fine indkøb du har gjort. Amistad er den som Monty Don reklamerer for, og det kan man godt forstå. Bare ærgerligt den ikke kan klare vores vinter.
    Håber du får ret i at nattefrosten er ovre. Din have ser dejlig ud.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det blev til få men gode indkøb, jeg kunne godt ha købt mig helt fattig, men holdt mig til planen om ikke at købt ret meget. Ham Monty er slet ikke dum for Amistad er altså lækker. Jeg håber at den kan overvintre i mit drivhus med beskyttelse omkring. Ja skal vi ikke krydse fingre for at det er slut med nattefrosten.
      God søndag

      Slet
  4. Jeg håber du har ret mht. nattefrost, for den er jeg godt nok træt af.

    Hyggeligt med plantemarked :)

    SvarSlet
  5. Hei Heidi.
    Ikke dårlig at du greide å begrense deg med innkjøp. Det er alltid vanskelig hvis en finner noe en bare må ha:-)
    Her har vi fortsatt to frostnetter foran oss, og det blåser en iskald vind fra nord. Ikke noe hagevær. +3 grader i hele dag.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlet
  6. Jeg var også i Struer, et rigtig godt marked med mange spændende planter. Jeg var ikke helt så god som dig til at begrænse mig, så der kom lidt forskelligt med hjem 😀
    Lad os håbe, at frosten er forbi for denne gang.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen