Sider,

fredag den 19. april 2019

Drivhus glæder...

De sidste par dage, hvor vi har været velsignet med det skønneste varme forårsvejr, er det ret begrænset hvad tid jeg har brugt i drivhuset. Men bare for nogle få dage siden, hvor vejret stadig var blæsende og hundekoldt var det skønt at kunne krybe i læ i drivhuset.




Ikke nok med at der var læ og dejligt varmt, der var også nok at tage fat på. Alle frøplanter er flyttet ud fra huset og pottet i noget større. Nu skal de bare vokse med lynets fart og blive klar til havens bede og krukker.





Tilbage i januar var der lidt mere ro på.



I år har jeg sået i bakker med 40 små rum. Jeg har forsøgt at så meget få frø i hvert rum og på den måde, har jeg næsten undgået at skulle prikle en masse i år. De er blot blevet plantet over i noget større og næste stop bliver haven.







Jamen ser det ikke bare godt ud med alle de forskellige sommerblomster kål og tomater.



Selvom der er fyldt godt op med småplanter, er der stadig mulighed for at sidde og slappe af.



På modsatte langside er der fyldt godt op med blomstende planter. De fleste står på tålt ophold indtil de skal flyttes op på terrassen. Jeg køber altid lidt sommerblomster som kan blomstre for, indtil frøplanterne kommer i blomst.



Hvid grå og lime er som sædvanlig farverne til terrassen.




De skud jeg tog fra Senecio Angel Wings tilbage i februar, har det rigtigt godt og skal snart videre.




De fleste Dahlia knolde er igang.



Jordbær planterne i drivhuset blomstrer så smukt.



Tilbage i efteråret købte jeg en kasse super billige potteroser. De har stået i drivhuset hele vinteren og nu er de klar til at komme ud i haven, for inden længe skal der igen stå tomat og agurk i hullerne.



Spøgelses træ og fyldt marguerit.


 Jeg syntes det er super tilfredsstillende og ikke mindst meget meditativ, at sætte gang i en masse forskellige frøplanter hvert år og alle mine babyer bliver passet og holdt godt øje med. Nu håber jeg så bare ikke, at det bliver lige så tørt som sidste år hvor det faktisk var umuligt at få plantet i bede og plan B måtte sættes i værk.

Mange solrige påskehilsner herfra :)

22 kommentarer:

  1. Så utrolig mye fint du har sådd, der ligger jeg langt etter. Men noe har jeg da sådd, så ikke alt må kjøpes inn. Her har vært deilg vårvær i dag, jeg håper nattefrosten er over for i år. Ha en fortsatt deilig påske. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Jeg holder rigtigt meget af at så og hygge om de små planter. Det sparer også lidt på pengepungen, når man som os gerne vil have mange planter :)
      Nyd den sidste påskedag :)

      Slet
  2. Jeg skal love for, at der er gang i småplanterne og i det hele taget i dit drivhus, du har styr på det.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak jeg elsker mit drivhus og alle småplanterne her om foråret :)
      Knus

      Slet
  3. Hej Heidi

    Alletiders som året er skudt igang. Det ser superflot ud hos dig - imponerende!

    Ha en dejlig påske

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak for din flotte kommentar :)
      Nyd din sidste påskedag

      Slet
  4. Hvor er du flittig :0) det er så skønt at ha et drivhus hvor man kan sidde og nyde solen og varmen når det er iskoldt udenfor.
    Jeg er vild benovet over alle de småplanter du får lavet, jeg håber en dag at blive lige så god til det som dig.
    Rigtig god Påske :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Det er så skønt at kunne nyde solen og varmen både forår og sen efterår i drivhuset. Ja jeg nyder alle mine småplanter og selvfølgelig kan du også gøre det efter. Det kræver lidt pasning, men ellers klarer frøene jo selv resten :)
      Håber du nyder den sidste påskedag :)

      Slet
  5. Hej Heidi!
    Vilken härlig syn, med allt som växer och frodas. Har inte riktigt vågat ta ut mina sådder i växthuset ännu.
    Ha en fin Påskhelg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Det var også et sats at sætte planterne ud i drivhuset, da nattefrosten stadig ligger og lurer :)

      Slet
  6. Sikke et flot syn i dit drivhus - du har mange frølinger, og hvor er de store! Mine er lidt bagefter, jeg har ikke plads inde til alle frøbakkerne, så de kommer ud i drivhuset lige så snart frøene har spiret - det tager farten af dem i forhold til dine. Men mon ikke et går fremad for fuld fart fra nu af?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frede
      Her er de gradvis flyttet i drivhuset og det satte dem også lidt i stå, men nu er der gang i dem. Hvordan går det med dine stiklinger af Angel wings, ja var det ikke dig der også prøvede det :)

      Slet
    2. Jo, det var mig med Angel wings :-) Det går rigtig super med mine stiklinger. Jeg har lige plantet dem over i større potter, og der var masser af rødder ved alle 5. Det er ret fedt at have en håndfuld af dem nu!

      Slet
  7. Nu är verkligen våren på gång! Härliga bilder :)
    Kram från Titti

    SvarSlet
  8. Du er virkelig godt igang! Her har det vært så kaldt at vi ikke har flyttet noen planter ut i drivhuset enda, men de lengter dit til mere lys.
    Godt du har orden på alt du har sådd:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Her var det også mangel på lys, der satte gang i ud flytningen :)

      Slet
  9. Der er godt fyldt,, det ligner mit drivhus, hihi.
    Kan man lave skud af Senecio Angel Wings? sese,, den havde jeg tænkt at skulle afprøve i en krukke i år, hvis jeg får fingre i den. Men så kan jeg fint lave flere selv hvis den arter sig. jeg har forrresten flere tvillingblomst der har overvinteret. Jeg er spændt på hvor meget de udvikler sig i år.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  10. Hej Gunvor
    Ja er det ikke skønt med fyldte drivhuse på denne årstid :). Jeg havde en Angel Wings der havde overlevet den milde vinter. Da den ikke var for køn længere forsøgte jeg at tage skud og det virker over al forventning. Jeg håber du får fat i en plante da den bliver helt fantastisk i løbet af en sommer :)

    SvarSlet
  11. Hej Heidi, sikke nogle flotte Angel wings du har!🤩...må jeg spørge om vandingsforhold til Senecio Angel Wings? Åltså hvor tit med vanding og hvor ofte med gødning? Hilsen- Haydeé

    SvarSlet
  12. Hej. Hvordan tager man skud af Angel Wings?

    SvarSlet
  13. Hej. Hvordan tager man skud af Angel Wings?

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen