Sider,

fredag den 4. maj 2012

Der satses

 Jeg har brugt en stor del af tiden i haven idag på at plante en del småplanter ud. Jeg tror ( håber) ikke at vi får mere nattefrost her. Vi bor ikke mere en et par hundrede meter i luftlinje fra Limfjorden, så vi er ikke så tit ramt af frost på denne årstid.


Jeg startede med at plante nogle små Flittig Lise ud, dem har jeg altid i sandkassebedet, da de klarer sig ret godt i halvskyggen der, og plejer at blive super fine.



Jeg fortsatte med  hvid Moskuskatost og kæmpe Verbena, der begge havde fået et godt kraftigt rodnet så det  var godt de fik mere plads til fødderne ;o)




Det er dejligt at jeg brugte tid på, at skrive mine frøindkøb ned i min lille sorte, det smarte er at jeg også skrev højder på,og hvor jeg havde tænkt mig de skal plantes. Så måske kan jeg få det sat helt fornuftigt ;o)



Mine tre lavendelfarvede Dahlia der skal stå op ad stakittet blev også plantet sammen med kæmpe verbena. Bagved er der sat gladiolus, som jeg kunne se spidserne af, så de er også på vej. Jeg satte støtte nettet op med det samme, så jeg ikke ødelægger de sprøde blade sidenhen. 



De Russiske kartofler sat fra frø, kom også ud idag, de er efterhånden ved at ligne rigtige kartoffeltoppe. 




Fik plantet mine to nyindkøbte hvide staude Lupiner .




De to Fuchsia  købt for et stykke tid siden, som jeg troede ville blive hvide, har nu bekendt kulør og de bliver vist boende i drivhuset istedet for at komme på terrassen, der i år igen skal være hvid og lysegul .

























Zink potten ved drivhuset er også blevet tilplantet. Jeg plejer at have blå Agaphanthus i den, men de er gået til de sidste vintre,og jeg er træt af at købe nye, så nu bliver det sommerblomster i år, dem ved jeg da, at de går til ;o) så bliver man ikke så skuffet, det blev til lyslilla Spansk Marguerit og Verbena med lime green prydtobak imellem.


























Der er også kommet et par nye beboere i drivhuset. To nye lewisia, en sart creme og en lidt lysere pink end den jeg har i forvejen, dem kan jeg nemlig godt overvintre i drivhuset. ;o) er faktisk så pjattet med dem, at der måske skal investeres i lidt flere.




Nyder rigtigt min nye stamme til Sommerfuglebusken og der er fine knopper i klematis Multiblue. 






















                           

                                 Et par skønheder på vej, kender ikke navnet på dem, men de er så fine.
                                                                    

Mange grå og lidt køligt blæsende have hilsner herfra ;o)


21 kommentarer:

  1. Jeg er lidt misundelig på din hvide Løjnantshjerte.
    Hvor har du fået lavet meget i dag.
    Smukke tulipaner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja men det var ren hygge, at plante ud er dejligt ;o) er også selv helt vild med min Løjtnantshjerte ;o)

      Slet
  2. Hej med dig.sikke en fantastisk hvid løjnantshjerte.er spændt på flittigliserne.
    har lige plantet en stor krukke til med dem.(du kan se dem i mit nye
    indlæg fra i dag)håber ikke det bliver frost.
    Det er smart at føre bog over haven,det gør jeg også selv.Har meget
    glæde af den.
    Jeg er næsten sikker på at tulipanener spring green.
    K/H jette Mit lille gods)

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæd dig til flittigliserne, de plejer at kvittere med masser af blomster hele sommeren, er nød til at føre bog kan ikke huske det jeg tror jeg kan ;o)

      Slet
  3. Hvor har du været flittig :-)
    Skøn løjtnantshjerte, du har dig der.
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Har bare hygget mig med mine små ;o) Min løjtnantenshjerte har en del år på bagen efterhånden, og tager sig ekstra godt ud højbedet, så man er i øjenhøjde med den ;o)

      Slet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Hvor ser det fint ud. Jeg kan næsten kan kigge over til dig, bor selv nogle hundrede meter fra limfjorden ;o)
    Godt du får bogført, jeg har også en mappe hvor alt bliver noteret, for jeg kan skisme ikke huske alt det jeg tror jeg kan ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det er altid godt med selverkendelse, jeg har skrevet ned i nogle år efterhånden ;o) Jeg vinker næste gang du kigger ;o)

      Slet
  6. Den hvide hjerteranke siger bare spar 2! Hold da op stor og meget flot!!
    Dine hvide tulipaner på sidste billede, er også meget smukke!

    SvarSlet
  7. Ja højbed og løjtnantshjerte er perfekte makkere ;o)

    SvarSlet
  8. Hvor ser det dejligt ud :-)
    Dine plantestøtter af rionet er rigtig smarte - den idé tror jeg lige, at jeg nupper, for har også lige plantet dahliaer op af et stakit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne jo se på dit indlæg at du har rionet, så det er bare at gå igang ;o) mine støtter er nok fire, fem år gamle og virker rigtigt godt ;o)

      Slet
  9. Smuk løjtnantshjerte, åh - kunne godt blive lidt misundelig - jeg har nemlig mistet min.

    Søde fuchsia blomster :) Jeg tror også at tulipanen er Spring Green.

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv det er bare så træls, at miste gode planter, dejligt at få navn på tulipanen to havekyndige tager vel ikke fejl så tak ;o)

      Slet
  10. Det ser skønt ud i din have og som Susanne, bed jeg også mærke i din anvendelse at bukket rionet som plantestøtte - smart og æstetisk........hapser nok den idé :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haps løs min tøs ;o), de virker super godt, kræver bare lidt kræfter at lave.

      Slet
  11. Først og fremmest; Du er en modig kvinde! Jeg tør endnu ikke plante mine små sommerblomster ud endnu (Selv om jeg faktisk har´plantet nogle ud. Men det var før jeg hørte de har lovet frost.) Dem sætter jeg nok en omvendt potte over.
    Men hold da så lige fest, hvor er din Løjtnantshjerte flot :-D Jeg købte 2 hvide her forleden dag. Håber de en dag bliver lige så frodige, og flotte som din.
    Også er jeg vild med dine højbede. Det ser bare godt ud med sådan nogle "brædder" med bark på.
    Ha´en fantastisk weekend.
    Marianne :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Modig er mit mellemnavn ;o) jeg havde lyst til at plante ud og nogle gange er der ikke langt fra tanke til handling ;o)
      Vi syntes også at de passer perfekt til haven og os, det kan godt blive for strømlinet det hele. Det er også flot, men ikke lige vores stil ;o)

      Slet
    2. øhh det var højbedene der passer perfekt ;o) ;o)

      Slet
    3. Hi hi det var jeg godt klar over ;-D Jeg er heller ikke til det strømlinet. Det kan da godt være flot....nogle steder, men jeg kunne ikke slappe af sådan et sted.

      Slet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen