Sider,

onsdag den 9. april 2014

Sol og blæst...

Selvom det har blæst l idag, så har solen også været fremme det meste af tiden og det var dejligt lunt. Hvor varmt det har været er jeg ikke klar over men der var 30 grader i drivhuset klokken 11.

Heldigvis nåede jeg at nyde blodblommen endnu engang i sokskin inden blomsterne takker af for denne gang.



Thalia har også nydt godt af solen og er sprunget ud.



Det er helt klart min favorit narcis, jeg er så glad for at jeg kan nyde den i haven.




           Purissima tulipanerne er så småt begyndt at springe ud, og de er helt klart min tulipan favorit.



I løbet af dagen har de fået selskab af hvide forglemmigej,  som jeg gerne vil ha som bunddække i bedet.



Det er ikke fordi vi har glemt at klippe vores græs ned den står sådan. Men manden min har gang i et lille eksperiment. Han tror på at den vil vokse videre i år, da vinteren har været så mild. Det ser ud som der kommer nye skud, så måske har han ret, men kønt er det ikke lige nu.


























Det gør helt ondt i mit hjerte, hver gang jeg kigger på mit trekantsbed. Bedet har været udsat for algefjerner fra naboen og rigtigt mange af planterne ser frygtelige ud. Naboen er frygtelig ked af det, og vil gerne erstatte hvis noget går til. Heldigvis ser det ud til at planter og løg vokser videre, så det er kun kosmetiske skader. Nu har jeg så plantet nogle forglemmigej, som forhåbentlig kan drage mine øjne fremfor de skadede blade.


Løjtnants hjerterne er også tydelige nu.



Tøsebedet fik en ordenlig overhaling idag, da vorterod og mælkebøtter næsten skjuler alle de fine ting der pibler frem. Det var først da jeg næsten var færdig i bedet, at jeg kom i tanke om at jeg har sået de valmuefrø jeg fik fra fru Høneballe. Nå.... jeg tror ikke jeg så noget der minder om valmuer, så jeg håber de stadig kommer.


























Jeg opdagede dette vibeæg idag, jeg har ingen erindring om at jeg har lagt løg af dem i efteråret, men det ser ud til der er flere på vej ;)


























På vej om til vores kompost står denne gamle opstammede rhodo eller azalia ? Den står i skygge det meste af dagen, men idag fangede jeg den lige på rette tidspunkt.






I år står den med masser af knopper.



Jeg slutter som jeg startede, med blodblommen mod den skønne blå himmel.


Efter mange timer ude i blæst og sol, sidder jeg nu godt mør og skal vist snart ind og sove fjernesyn ;)

Mange solskinshilsner herfra ;)

21 kommentarer:

  1. Blodblommen gør sig bare godt mod den blå himmel.

    Det er ærgerligt med algeskaderne, men det lyder som om naboen er mindst lige så ked af det som du.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja blodblommen gør sig rigtigt godt mod himlen idag ;)
      Det er lidt meget øv med skaderne, heldigvis bliver de dækket når bedet rigtigt vokser til igen, og naboen har undskyldt mange gange ;)

      Slet
  2. Sikke en fin rundtur i din have. Hvor er din Løjtnantshjerte langt fremme.

    SvarSlet
  3. Dejlig rundtur i foråret :-) Thalia er virkelig smuk... jeg drømmer om at få sådan nogle, men er flere gange blevet snydt og har fået "almindelige" påskeliljer i pakkerne. Sidste efter år lod jeg mig ikke lokke - og mente jeg nok ville klare det uden så. Men når jeg ser dine... SUK... så ville jeg nu gerne ha forsøgt mig igen.
    Jeg glæder mig til en fridag i morgen...drivhuset kalder... med sine dejlige temperaturer lys og masser af grønt som jeg kan "ordne" i.
    Mange hilsner Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susan
      Du må på den igen, da du helt sikkert vil elske at ha thalia i haven. Du må ha været uheldig, jeg har den flere steder i haven, og er aldrig blevet skuffet.
      Ja der er nok at gøre i have og drivhus, så fridage hvor vi kan få lidt fra hånden er i høj kurs ;)
      God fridag i morgen, der har jeg til gengæld lang arbejdsdag.

      Slet
  4. Dejlig kavalkade, Thalia er en skøn narcis, Purissima er også en jeg har og det ser ud til , at det formerer sig.tænk at have en så flot blomst ved brændet. Vidunderligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Thalia er så fin og smuk, purissima er trofast og kommer år efter år ;)

      Slet
  5. Ja blodblommen er smuk, min er så småt begyndt at "sne", men den er stadig smuk. Så overhalede du mig indenom, Thalia har jeg slet ikke set blomst i endnu og heller ikke Purissima eller hvide løjtnantshjerter :)
    Din opstammede rhodo er rigtig fin. Mon ikke der kommer nogen valmuer op, jeg er først lige begyndt at kunne se mine nu, og jeg har også rodet godt i bedene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det varer nok heller ikke længe inden min begynder at sne, jeg troede faktisk at blæsten idag ville have startet snevejret, men de holder endnu.
      Det er altså sjovt med de forskelle, men også meget underholdende ;)
      Tak for ros af min gamle rhodo, jeg tror heller ikke jeg har vist den før på bloggen. Det er faktisk en af de første planter jeg plantede i haven for 16 år siden, da var den kun et lille pus ;)
      Vil du ikke være sød, at lægge et billede på af dine valmuespirer, så jeg ikke kommer til at rykke mine op. Jeg er lidt usikker på hvordan de ser ud.

      Slet
    2. jo skal prøve at tage et billede i morgen :)

      Slet
  6. Godaften Heidi.Hvor er den bare smuk din blodblomme...........dejlige billeder
    Mine Thalia er også lige på spring...........og min krukke med Purissima blomstre også.
    De små løjtnantshjerter er bare så fine..........har dem i både rosa og hvide.
    Jeg synes det var for koldt og blæsende her hos os til havearbejde.
    Det var da fint at der dukkede et lille vibeæg frem.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja blodblommen er rigtig fotogen ;)
      Det er så dejligt med alt der er på spring i øjeblikket, det er en stor glæde med de daglige havevandringer.
      I solen var det dejligt her og ellers arbejdede jeg mig til varmen ;)

      Slet
  7. Skønne billeder af din have lige nu Heidi, og dine vibeæg er så flotte det lover da godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe
      Tak for ros af billeder, og er det ikke dejligt som det hele springer ud i disse dage ;)

      Slet
  8. Hej Birgitte
    Ja måske har den fulgt med en nyanskaffelse sidste sommer, for nu har jeg tjekket op på hvilke løg jeg lagde og der var ingen vibeæg imellem ;)

    SvarSlet
  9. Hej Laleh
    Ja det var dejligt med en fridag med solskin, så dagen kunne nydes ude.
    Ja mine løjtnantshjerter er altid tidligt på den ;)

    SvarSlet
  10. Ja det var da også et skønt vejr du kunne fremvise i dag!! Den blodblomme mod en blå himmel...himmelsk!
    Jeg kan godt forstå, at dit hjerte bløder, når du ser på de ødelagte blade. Det ser heller ikke kønt ud. Men måske det hjælper med den blå forglemmigej.
    Fint med de hvide forglemmigej til de sarte gule tulipaner. Det ser godt ud!

    SvarSlet
  11. Jeg kan heller ikke holde kameraet fra blodblommen i øjeblikket - den er bare så smuk :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  12. Hej Heidi. Den er meget flot din blodblomme. Jeg kan godt forstå, du har nydt dagen ude når solen skinnede. Det er bare ærgerligt med vinden, men det lod du dig vist ikke stoppe af! Jeg håber at dine planter, der er skadet, klarer sig.

    SvarSlet
  13. Smukt med de lysegule tulipaner og de fine lyseblå for glem mig ej:-)

    SvarSlet
  14. Very nice your blog and article. I like this blog thank for sharing.

    เย็ดสาว

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen