Sider,

søndag den 13. april 2014

Drivhushygge i stiv blæst.....

Vejret idag indbyder ikke ligefrem til havearbejde, så istedet valgte jeg at gå i drivhuset hvor der altid er noget der kan prikles og pottes om. Det var rigtigt hyggeligt at stå i læ dernede mens regnbygerne nærmest stod i kø og vinden ruskede.

Der er kommet de første blomster i mine jordbærplanter som står i drivhuset. Nu er jeg så bare lidt i tvivl om der er insekter nok derinde til at bestøve dem, eller om jeg skal sætte dem udenfor så længe de blomstrer.


























 Mine priklinger vokser fint, selvom jeg syntes det går lidt langsomt lige nu. Det er det samme med min tålmodighed hvert år, men jeg ved jo at de nok skal vokse sig store og fine.

                          Sommerfloks                                                                                    Katost


























              Storhovedet tagetes snowdrift cremefarvet                                            Hvide klokkeranker



 Det var om at være hurtig når solen lige var fremme mellem bygerne. Purissima har valgt at forblive lukket idag.



                                                 Den opstammede ribs, står med de fineste blomstende klaser.




For nogle indlæg siden efterspurgte jeg forslag til en ekstra rose i mit runde bed. Det har jeg ikke kommenteret på endnu, da det har ligget i tænkeboks. Jeg vil gerne sige tak for alle de gode forslag i kom med, og tror jeg har besluttet mig for at plante en winchester cathedral rose. Den er endnu ikke købt, så planerne kan jo ændre sig ;)



Mens jeg nød synet af  planterne der er på vej i det runde bed, opdagede jeg denne klump anemoner. Enten er de lysegule eller dobbelte hvide, jeg har plantet begge slags, så nu må jeg bare vente, da skiltningen ikke er for god i bedet.



Jeg syntes bare lige jeg har vendt ryggen til mine hosta, og nu er de allerede ved at folde de første blade ud.




















I den opstammede rhodo, springer blomsterne ud i et jævnt tempo og der er stadig masser af knopper.



                                                          Blomsterne er ret små og meget yndige.





Pæonerne er også godt i gang, og der er heldigvis masser af knopper i skudene.




Mange blæsende søndags hilsner herfra ;)

18 kommentarer:

  1. Godaften Heidi.Hold da helt op hvor er alting langt fremme i din have........og drivhus.
    Måtte da også lige vise min smukke kobjælde i mit nye indlæg, da jeg så din i dit forrige indlæg.
    Utroligt at dine hosta er så langt fremme............mine har bare små toppe.
    Her har det også været lidt koldt........og med en enkelt regnbyge.
    Surt når man er ved at male sit nye pottested.
    Jeg synes da at alle dine småplanter i drivhuset ser store og flotte ud.
    Glæder mig også rigtig meget til alle mine pæoner blomstre.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja vi er vist godt med her i haven. Jeg blev også overrakset over at mine hosta var så langt fremme.
      Kobjælder er så fine og meget fotogene, jeg må da vist lige over og tjekke dit indlæg, det lyder spændende med et nyt pottested ;)

      Slet
  2. Hvor er en jordbærblomst egentlig køn, når man kommer så tæt på. Du må i gang med en pensel, hvis ikke de små flyvende bestøvere indfinder sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jordbærblomsterne er så yndige og fine. Jeg har lige flyttet dem ud på en bænk, så nu håber jeg de bliver bestøvet på naturlig vis ;)

      Slet
  3. hvor er jeg glad for du viser billeder af din purrissima, for jeg har gået og set på mine hvide som troligt kommer igen og tænkt jeg gerne ville have flere, men jeg kunne ikke huske hvad de hed.. nu ved jeg det :) for det er helt sikkert den
    så tak :)
    dejlige solbilleder af smukke blomster
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Godt du fik sat navn på dine tulipaner, dem kan man nemlig godt bruge rigtigt maaaange af ;)

      Slet
  4. Hvor har du smukke planter allerede nu. Min Hosta er nærmest ikke kommet op endnu.
    Er bedet meget solrigt? Det er en herlig tid. Smuk rose du har valgt til dit fine bed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg blev også noget overrasket over at se mine hosta. Det er faktisk et bed der ligger i havlskygge, men får en del lys nu indtil hækken rigtig springer ud.
      Jeg tror også det er et godt rosenvalg jeg har truffet;)

      Slet
  5. Det ser rigtig dejligt ud i dit drivhus, meget af det du viser, har jeg først lige sået. Kender godt utålmodigheden, men har også lært at varmen skal nok få dem alle til at vokse med rekordfart lige pludselig.
    Jeg er også imponeret over dine hostaer,mine har kun lige stukket snuden op af jorden. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja tålmodighed er altså ikke min stærke side, men heldigvis har solen skinnet hele dagen og de små puds stortrives.
      Sjovt med den store forskel der er på planterne rundt omkring ;)

      Slet
  6. Hej Heidi
    Det bliver spændende at se anemonerne i blomst. Hvor er din hosta langt fremme.
    Jeg er lidt vild med den opstammede rhodo, den er virkelig smuk.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Ja... og jeg har lige været ude og tjekke op på dem, men de holder stadig på deres hemmelighed ,så jeg må vente ;)
      Den opstammede rhodo står rigtigt fint i år ;)

      Slet
  7. Hej Heidi. Dine småplanter ser ud til at stortrives i drivhuset. Sikke langt fremme din tagetes er. Min blev sået for en uge siden og har kun lige få kimbladene, men de vokser jo hurtigt! Spændende med dine anemoner. Jeg er også forbavset over dine hostaer, mine er kun lige kommet opover jorden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Alle småplanterne trives fint i drivhuset, det er bare min tålmodighed der mistrives ;)
      Ja de har fart på mine hosta, men jeg har også nogle der ikke er så langt fremme.

      Slet
  8. Ja det har været noget stygt vejr i dag, så det var godt du kunne være inde. Anemonerne ligner de dobbelte hvide, men vi får se, hvad det bliver til. Min purissima er ikke i blomst endnu :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nu har vejret heldigvis artet sig til det bedre, her har vi haft det skønneste vejr idag;)
      Anemonerne har stadig ikke bekendt kulør, men det kan ikke vare længe inden de gør det.

      Slet
  9. Ja det er vigtigt med bestøvere til de blomstrende jordbær. Kan du ikke lokke en humlebi til at komme forbi...evt. ved at åbne et vindue? Jeg bruger pensel til mine citrustræer - for at være på den sikre side.
    Pæonerne er fantastiske lige nu - godt billede du har fanget dér!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Jeg har valgt at sætte planterne ud på en bænk, så håber jeg naturen klarer resten. Jeg må vist vente lidt endnu med åbne vinduer i drivhuset, jeg skal jo også passe på alle de små ;)
      Ja pæonerne er små kunstværker, især i selskab med skvalderkål ;)

      Slet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen