Sider,

lørdag den 4. juli 2020

To indlæg i et.....

Forleden havde jeg besøg af en kollega og vi var selvfølgelig på en lille havevandring. Vi har haver som fælles interresse og efter nogen tid sagde hun til mig, at havens fortættede stemning, som de store træer skaber, ikke rigtigt fremgår af mine indlæg
. Det har jeg tænkt lidt over og vil i dette indlæg forsøge at indfange havens hulestemning. Billederne er taget over en uges tid, men bliver til sidst i indlægget forstyrret lidt af dugfriske regnvåde billeder fra idag.



Set indefra brændeskuret.



De gamle æbletræer laver fine tuneller som er skønne at gå under.



Hvid aconitum står med store knopper.



Æbletræ og uægte jasmin danner tag over hostabedet.





Et af æbletræerne er pakket godt ind i efeu.







 Der er også sprunget lidt nye roser ud siden sidst.

Morten Korch.



Jacques Cartier



Karen Blixen



Burgundy Ice



Twice in a blue moon.



Som er en af mine absolut yndligs og blomster i det blå lilla bed.



Røgen du kunne se på det forrige billede, stammer fra dette bål. Jo se, manden min havde inviteret mig ud og spise. Pølser på bål er jo heller ikke ringe, på en havedag.



Bag drivhuset er den store hvide sommerfuglebusk med til at skabe rum.



Floks og Odyssey bare fordi de er så fine sammen.



For enden af drivhuset skaber en gammel mirabelle og en randblomsterde hortensia et lukket rum.



Årets sidste pæon inden regnen gjorde sit indtog.



 At vi det sidste døgns tid har fået regn i så rigelige mængder, var ikke lige med i min plan. Jeg har lang friweekend og håbet på havevejr. For at det alligevel skulle være lidt haverelateret idag, kunne jeg jo få styr på min meget dårlige samvittighed i drivhuset. Disse skønne sommerfloks er aldrig kommet videre fra deres små bakker og trængte i allerhøjeste grad til at få mere plads til fusserne.




De er nu blevet skilt af og plantet i krukker. Det blev til en i drivhuset og en krukke ude.





De store regnmængder har været hårdt for især den skønne styrax japonica der er helt bukket under. Jeg har rystet den gentagne gange og håber nu bare, at den retter sig igen. Ellers må den ha en støtte pind. Hvis du går tilbage til billedet med bålet,kan man se hvor strunk den plejer at stå.



 Roser og andet er også slået helt omkuld.








Alt der kan indeholde vand er fyldt til randen.



Lidt af den fortættede stemning er blevet minimeret, da de gamle æbletræer var ved at bukke under for vægten af frugt.


Vejrudsigten ser desværre ikke godt ud for de kommende dage. Men nu krydser vi bare fingre for, at det lysner inden næste weekend hvor vi bliver ferieramte. Vi bliver som så mange andre hjemme i år, så lidt godt vejr vil da ikke være i vejren.:).

Mange regnvejrshilsener herfra :)

5 kommentarer:

  1. Ja men så ønsker vi da godt vejr for alle de ferieramte i næste uge. Det nytter nok ikke noget at ønske det i den kommende uge. Der er vist sat af til regn og blæst. Flot at Richard har inviteret dig ud og spise :) Vi spiser også ofte ude, dog ikke med bål.
    Jo der er en fin hulestemning på dine billeder i dette indlæg.
    Mon du har set, at jeg har en Angel wings plantet ud i et bed. Det har du næppe, den har overlevet vinteren ude i bedet.
    Knus og regnvejrshilsener tilbage.

    SvarSlet
  2. Takk for en fin rundtur i hagen. Fint å se helheten i hagen i tillegg til enkeltplanter:-)
    Her har vi fått enorme mengder regn.
    Vi har bodd her i 20 år, og på den tiden har vi hatt to slike dager med så store vannmengder.
    Nå har vi hatt 4 dager på en uke!!!
    Skal bli deilig med litt opphold.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlet
  3. Vilken fantastisk trädgård och underbara rosor! Efter den långa värmen var det skönt med ett sommarregn, för både mig och växterna...
    Kram från Titti

    SvarSlet
  4. Veldig fint å se bilder som viser hagerommene dine. Det er veldig flott med så store trær som gir både skygge og nesten trollsk stemning.
    Du har så mange flotte roser, gøy å se du har Karen Blixen og Morten Korch, den siste med en utrolig duft. Disse to har jeg også.
    Ha en fin dag!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
  5. Hej Heidi!
    Så vackert i din trädgård.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen