Sider,

søndag den 3. juni 2012

Hilsen fra blæstjylland

Vi tørster rigtigt meget efter vand, og stille dage så man atter kan komme i haven. Der er en hård jordskorpe i alle bede, så der er ikke noget med at luge eller lave nye tiltag, da skorpen holder på den smule fugt der er i jorden. De to billeder under er dog ikke fra noget bed ;o) , men viser ganske godt hvor tørt her er. Vi vander igen og igen alle de små nye planter og bede, men det er godt nok op ad bakke.


Trekantsbedet står stadig flot, og er en daglig glæde. Det består heldigvis mest gamle etablererede planter, der ikke er så påvirkede af tørken. En væltet duftende natviol har fundet støtte i en Allium, smukt makkerpar.




Mine tre Deutzia ;o) står nu i fuld flor, sammen med dagliljer og høstanemoner.



Lidt overbelyst da solen lige valgte at kigge frem, men skønne er de midt i deres blomstring.


























De dagliljer der står i det samme bed, er nogle der var i haven da vi overtog huset. De er noget af det eneste som kunne bevares, da det mest var skvalderkål mm. der pyntede haven. Hvad de hedder har jeg ingen anelse om, men de er orange og helt sikkert meget gamle. Farvemæssigt passer de ikke rigtigt ind i haven, men de har fået lov at blive, lidt nostalgi skal der være plads til.


























Mine lilla Geranium som jeg fik af Lisbeth fra Høneballehaven er kommet i blomst, superfine, men ikke lette at fotografere i blæsten ;o) , favemæssigt  passer de perfekt i trekantsbedet, det er altid så spændende at vente på noget nyt. Mine Cosmos blomstrer upåvirket af vejr og vind.




Det går langsomt med Pæonerne, de har stået klar til udspring længe, men kommer ikke rigtigt videre. En af pæonerne ved hækken har fået selskab af en Digitalis, det bliver spændende at følge, smukt ser det ud. 




I drivhuset står det godt til, mine Oxalis trives fint i halvskyggen på gulvet.



De små Pelargonier, som jeg fik af Bente fra Elmbjerg´s Eden, er også ved at være i vækst, den ene er ovenikøbet ved at være i blomst ;o)  




Tomater og de andre ting trives, der er jo også læ og lunt i drivhuset,  måske skulle hele haven flyttes derind ;o)


Mange udtørrede og blæsende søndagshilsner herfra ;o)

24 kommentarer:

  1. Hold op, hvor ser dit trekantsbed godt ud, og bedet langs dit hegn :-D
    Jeg har gule Dagliljer, der står på spring til at folde sig ud. Dem kalder jeg "Annie´s Dagliljer", fordi jeg har fået dem af min svigerinde Annie :-D
    Det bliver da et flor uden lige når alle dine Pæoner springer ud. Så langt er mine slet ikke endnu. Der er ikke engang knopper i mine Pæoner endnu.
    Nå nu er der tørvejr igen, så vil jeg gå ud og luge noget mere ukrudt. (Selv om jeg nok godt kunne have været blevet ude. Det er nogle "fesne" små regnbyger vi får. Gad godt vi kunne få en ordentlig skylle.)
    Ha´en god søndag.
    Marianne :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, jeg holder også rigtigt af mit trekantsbed, og lad os så snart få noget stille regn til haverne ;o)

      Slet
  2. Det er da en tørke der vil noget.Her hos os er der kommet pænt med regn.så alt trives.Har du set mit indslag om køkkenhave og drivhus?Der gror det som blev det betalt for det.I dag har der været lidt blæsende men også en del sol.Har lige været i frederiksberg have til udstillingen Mit hjem er mit slot.Dejlig udstilling.God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. hej igen.glemte lige at sige at dine Deutzia er fragtfulde.

      Slet
    2. Jeg kan godt se, at alt er meget mere frodigt og længere fremme i din have, end her. Send venligst noget regn i vores retning, det vil være dejligt ;o)

      Slet
  3. Hold op, det er tørt hos dig. Så slemt er det ikke hos os endnu.

    Makkerparet, som du kalder dem, er virkelig smukke sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de steder vi ikke vander, ser det skidt ud ;o)

      Slet
  4. Vi tørster også efter vand i det sydsjællandske, vores bunddække er faldet helt sammen, og nogle af planterne hænger med hovederne....

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ingen nedbør og stærk blæst så længe, er ikke en god kombination. Lad os håbe på en masse stille natteregn i næste uge, be om tak ;o)

      Slet
  5. Jeg siger også ja tak til regn, selv om jeg nu ikke har set revner i mit jord endnu. Er det ikke fordi at du har lerjord?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lad os dele en stor pose, lige nu ;o) og ja vi har en ret leret jord, men det viser vores vandmangel ret godt ;o)

      Slet
  6. Du har lerjord kan jeg se, her hos os er det rent sand. Jeg kan sagtens luge, men der skal vandes meget, da sand er som en si.
    Trekantbedet er yndigt, og bedet langs stakittet er også rigtig fint :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, leret laver en god skorpe, der hjælper til med at holde på vandet ;o)

      Slet
  7. Er vild med farverne i dit trekantsbed, det passer supergodt sammen :)
    Jeg har gravet lidt i jorden i dag, og blev da noget overrasket over hvor tørt det faktisk er... nu skal vanderen altså igang :)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha, jeg er også rigtigt glad for farvesammensætningen ;o). Ja daglig vanding skal der til ;o(

      Slet
  8. Nej hvor synd, at I har det så tørt!
    Dit trekantsbed er jeg vild med - det ser godt ud Heidi!
    Hvor er den sød den lille geranium, der sender en stjerne (ligner det) ud for at blive bestøvet.
    Godt der er vækst i dine pelargonier. De kan snildt overleve indenfor i vinterhalvåret, de ser
    noget kleine ud endnu. Håber du får dem alle i blomst i år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det vil være rigtigt dejligt med regn, sidst på ugen måske, vi venter ;o). Den geranium er nemlig super sød, så først hvor fin den er da jeg så den på billedet. Jeg tror at mine pelargonier mangler lidt mere varme, de skal nok komme sig og jeg har planlagt at de skal bo ude i vores opgang til vinter, der kan de stå fint, og jeg kommer forbi dem dagligt ;o)

      Slet
  9. Ja det ser da trist ud med jorden hos jer. Vores revner ikke, men er meeeget tør. Jeg kan godt forstå, du har døbt det om til blæstjylland, her blæser det også hele tiden og igen :o(
    Dine Deutzia ser rigtig fine ud, det gør trekantsbedet også, og jeg kan se, at mine børn er kommet godt i vej, det var dejligt.
    Og så er dine dagliljer længere fremme end mine :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er så dejlige og skønne dine unger,dem kan man kun holde af ;o) glæder mig til at se de lyserøde når de kommer i blomst. Uhhh foran med dagliljer, det må jeg nok sige ;o). Hvis vi er rigtig heldige kommer der vist regn sidst på ugen her hos os ;o)

      Slet
    2. Hej igen ;o) Marlene fra Havenarkomanen har spurgt efter navn på den fine geranium, og det kan kvinden der husker alle navne, måske hjælpe os med ;o)

      Slet
    3. Hej Heidi
      Jeg har set det, men desværre her må jeg skuffe jer. Geranierne kan jeg ikke navnene på. Spørg evt. Staudefeen, der har jeg købt dem.
      Til gengæld har jeg taget et par stiklinger af den med til Marlene, mon det så ikke er lige meget, hvad den hedder :o)Så håber jeg bare, at det er den rigtige, for det er ikke nemt at se på dit billede.

      Slet
    4. Jeg har søgt lidt og gætter nu på, at den hedder Geranium Macrorrhizum Ingwersen´s Variety.

      Slet
  10. Din jord ligner min jord :D I hvert fald nogle steder. Jeg har vandet kraftigt i de nye rum i haven, ellers havde der vist ikke været en eneste sommerblomst tilbage nu. Men hvor ser der skønt ud i din have og jeg er helt misundelig på den fine geranium fra lisbeths have. Den er så fin! Har du et navn på den?? :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vander også, i mit nye tøsebed igen og igen , men blæsten er også så hård ved det ;o( . Jeg kan desværre ikke navnet på den skønne geranium , men har lige spurgt Lisbeth om navnet, så får vi helt sikkert svar ;o)

      Slet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen