Sider,

tirsdag den 12. august 2014

Stafet mellem bygerne.

Efter fyraften fik jeg påmonteret regnjakke gummistøvler og kamera. Jeg ville ud og se hvad de knapt 50 mm regn vi har fået de sidste dage, har gjort for haven. Jeg kunne tydeligt se en forskel, alle planter og buske har virkelig nydt godt af regnen, de var rigtigt vågent op og kommet til sig selv igen. Selvom det nærmest blev en stafet, for at undgå de værste byger og tordenbrag, var det super dejligt at se de regnvåde blomster.


Den syriske rose er så småt begyndt at blomstre.



Det første jeg bemærkede, var den store hortensia hvor blomsterne atter havde rejst sig. Jeg troede ellers at den fest var over, da blomsterne har set ret så sølle ud i lang tid, men dejligt at man kan overraskes.



Twice in a blue Moon, smuk med regndråber på.



De første Cosmos er også sprunget ud, de står i et bed hvor der næsten ikke er blevet vandet, så regnen har virkelig sat skub i dem. Der er masser af knopper og blomster på vej, så dem skal jeg nok få stor glæde af i den kommende tid.



De er fra en pose med blandede frø, så det bliver spændende at se hvor mange nuancer der kommer.




Åkandebladene i vandposten, var ikke til at stå for med alle de fine regndråber.



Det er kun de hvide lathyrus der har klaret den tørre sommer, de andre farver er desværre visnet væk.



De våde hostablade, ser nærmest helt ny lakerede ud.




Den fine røllike jeg har fået af Fru Høneballe, har også haft travlt ovenpå regnen og er nu næsten klar til at springe ud. Om den bliver lyserød er vist for tidligt at se endnu.



Denne fine crassula orostachys iwarenge, måtte med hjem fra arbejde idag. Nu er jeg så bare kommet i tvivl om den er vinterhårfør, da jeg syntes bladene ligner echeveria meget og den er ikke hårfør. Jeg har googlet og fundet lidt blandede svar, så hvis du har erfaring med denne plante, må du gerne lægge en kommentar.



På dansk bliver den kaldt for kinesisk narrehat, og nu må jeg så bare vente spændt på at knopperne i de store blad rosetter begynder at vokse og springe ud.




En regnvåd rozanne er nu også altid smuk at se på.



En rigtig god aften til alle, og jeg håber at jeres haver nyder regnen lige så meget som min have gør ;)

Mange regnvåde hilsner herfra ;)

6 kommentarer:

  1. Godaften Heidi.Dejligt med sådan en dyne regn.Det kan hjælpe på enhver blomst.
    Flot syrisk rose du viser...............den ligner ikke min?
    Kan da se at din hortensia har haft rigtig godt af regnen.
    Her har regnen sat gang i min magnolia Susan.................som har fået mange nye blomster.
    Du kan se dem i mit indlæg.................det har jeg aldrig set før.
    Mine hosta har også rejst sig her hos mig.
    Og er da vild med din Kineske narrehat...............skøn farve og facon.
    Men tror ikke at den er vinterhårdfør.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
  2. Der er noget helt specielt ved billeder af blomster hvor der er zoomet helt ind på blomsten så man tydeligt kan se de friske regndråber der glimter i solen.

    Det er nogen rigtigt dejlige billeder.

    SvarSlet
  3. Hvis bare vi kunne sige det samme, men det er ikke blevet til megen regn på denne side af Storebælt. Man kan nærmest se hvordan din have jubler og rejser sig. Der er til mange ugers nydelse endnu. Din nyindkøbte crassula orostachys iwarenge ville jeg tage indenfor, når det bliver køligere. Hvis den opfører sig som andre medlemmer af slægten - og det gør den jo nok - så tåler den ikke frost.

    /Birgitte

    SvarSlet
  4. Smukt med regndråber, jeg bliver dårlig, når jeg læser om dine næsten 50 mm, jeg har fået 14, suk.

    SvarSlet
  5. Hold da op - 50 mm må være en drøm. Vi får lidt hist og pist, dog uden er vi får det hele gennemvandet. Men jeg klager ikke og det gør min have heller ikke.
    Og fotos med regnvåde planter giver et helt andet udtryk. Det hele ser så friskt ud :-)

    SvarSlet
  6. Fine regnvåde billeder. Her har vi også fået rigtig mange byger, og så har det blæst helt vildt, så der er blade og grene overalt. Så det er fast dagligt arbejde at feje :-) men pyt sådan er det jo at bo herude vestpå. Der har næsten været efterårsstemning over haven i dag, men det er nu også hyggeligt.

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen