Sider,

søndag den 10. august 2014

Regn og plantemarked...

 Jubii nu har vi også fået regn, 15 mm blev det til idag ;). Ja det er jo slet ikke nok til at dække havens vandunderskud, men det er da en god start. At den første regnvejrsdag i laaang tid, så lige faldt sammen med Struer sansefestival, var super ærgerligt, da hele byen summer af forskellige tiltag og skønne oplevelser for alle sanser, og selvfølgelig også et stort plantemarked.

Jeg var tidligt på færde og inden regnen og den hårde blæst rigtigt tog fat, fik jeg besøgt plantemarkedet. Jeg ved ikke om vejrudsigten holdt plantefolket hjemme, men jeg syntes ikke der var helt så mange sælgere som sidste år. Nu kan man jo ikke tage på marked uden at blive fristet, så jeg fandt da lidt at forskønne haven med.



Denne smukke lysgule purpursolhat kunne jeg ikke stå for, desværre kun der stod Echinachea på skiltet.


Her står dages køb: en smuk blå floks, en brogetbladet græs og tre forskellige purpursolhatte. De solhatte jeg købte sidste sommer, er desværre alle gået til, men nu prøver jeg så lige en gang mere. Den smukke hortensia limelight er dog ikke købt idag, men i sommerferien. Den har stået og ventet på regnen, så den kan blive plantet.



Double Delight.



Kan ikke lige huske navnet på denne smukke floks.



Jeg har desværre heller ikke navnet, på denne fine hvide småblomstende solhat


Det var rigtigt dejligt at få lidt nye planter til haven, da den er ret farveløs og vissen, efter den lange tørkeperiode.



De små farveklatter der lyser op rundt i haven er selvfølgelig høstanemoner, de er ikke lige til at slå ud.



Personligt kan jeg nu bedst li høstanemonernes bagside, så man rigtigt kan nyde deres fine aftegninger.



Heldigvis er der også lidt dahlia, tagetes og scabiosa der blomstrer endnu. Jeg har lagt alt for få dahlia knolde i år, det staffes så nu hvor de virkelig mangler i haven.



I morgen skal jeg i haven og plante..... ja det kan jo ikke passe bedre, nye planter og regn, se det er gode samarbejdspartnere. Det ser ovenikøbet ud til at der er mere regn på vej, så forhåbentlig bliver efterårshaven reddet de næste dage ;)

Mange sene hilsner herfra ;)

4 kommentarer:

  1. Nøj hvor bliver jeg misundelig :) både på regnen og dit plantekøb, den lysgule solhat er da utrolig dejlig. I sidste uge lavede jeg et indlæg om mine solhatte, hvoraf de lysgule går til hver vinter, jeg havde link med http://staudebedet.blogspot.dk/search?updated-max=2013-05-15T23:24:00%2B02:00&max-results=5&start=5&by-date=false måske skulle du læse det.
    Høstanemonerne er ganske rigtig kønnest bagfra :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak for linket, det var spændende læsning ;). Måske skal vi til at grave de mest sarte op og overvintre dem det sted uden nedbør.
      Jeg kan godt forstå du er lidt misundelig på den lysgule solhat, regnen har du jo fået ;)

      Slet
  2. Hej Heidi.Skønt at du endeligt fik lidt ren der forslår noget..................vi fik 9 mm. i nat.
    Dejlig solhat du viser..Men jeg synes også at der er flere af mine bede der mangler lidt farve..........har lige skrevet en list over hvad der mangler og hvad der skal flyttes.
    Har desværre også mistet en del solhatte her i vinter ØV.
    Din nye floks og lime Light skal nok lyse lidt op.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det var rigtigt dejligt med en masse regn, nu er vi snart oppe på 50 mm ;)
      Jeg skriver også ned, hvad jeg kan tænke mig til sensommerhaven, jeg skal ihvertfald anskaffe flere floks.
      Måske skal vi til at grave solhattene op, og overvintre dem i drivhuset hvor det er tørt. Det tror jeg at jeg vil prøve, da det er så keeedeligt når planter man ser frem til, ikke dukker op ;)

      Slet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen