Sider,

søndag den 24. august 2014

Øøhhh er det allerede efterår....

I de sidste par uger, har vi slet ikke været i tvivl om at efteråret står klar i kulissen og venter. Masser af daglige regnbyger hård blæst og et stort temperaturfald, forstærker helt klart den stemning. Brændeoven har også været i gang, da det simpelthen har været for råkoldt om aftenen. Hvor meget regn vi har fået, har jeg ikke styr på længere, men jeg tror det rækker til et pænt stykke tid nu, så jeg sender det gerne videre til dem der stadig trænger.

Denne smukke klokkelyng står i volden, så den er let at komme i øjenhøjde med.



Den fine glasbær jeg købte sidste efterår, kommer desværre ikke med bær i år. Den kunne ikke klare den lange tørre sommer, blomsterne er desværre tørret helt ind, selvom den er blevet vandet en del.



























Purpur solhat Double Delight





Trekantsbedet med den opstammede sommerfuglebusk og begrænset blomstring.




Kommer man tæt på er der da stadig lidt at glædes over. De forskellige floks har klaret sommeren fint.


Rozanne blomster også endnu, den har fået et lille tårn at klatre i så man rigtigt kan se de smukke blomster.



Denne fine etårige salvie som jeg tog frø fra sidste år, er også sprunget ud.


Grøn er nok den farve der præger haven mest lige nu. Det er til gengæld rigtigt dejligt at se haven skifte kulør fra vissent til grøn. En stor del af de planter jeg klippede tilbage, er også ved at kigge frem igen.



Ny navnløs solhat.








Denne plante som jeg ikke kender, er sikkert noget ukrudt, men meget dekorativ.



Den har slået sig ned bag bænken, og får i første omgang lov at blive.



Ny navnløs solhat.









Den krybende sankthansurt Dark night trives fint i volden.
.


Den er så fin med sit mørke løv.





Rosenslynger i solen.



Den gror fint i det stativ, jeg har lavet til den.








En enkelt blomst i dahlia swanlake.



Som sagt er haven ganske farveløs lige nu.



 Violfrøstjernen blomster dog stadig.




Klokkeranke og hvid lathyrus.



Drivhuset ligner nærmest noget, som er blevet forladt i en fart.



Det er nu også begrænset, hvor meget jeg har opholdt mig ude de sidste uger. Mest for at høste grønsager til aftensmaden og en hurtig vanding i drivhuset.



Bønneplanterne har haft rigtigt godt af al regnen, og kvitterer med masser af bønner som vi holder rigtigt meget af her i huset.



Den enlige græskarplante har nu fyldt hele højbedet ud, og der er masser af fine grå græskar på vej.




Næsten alle stokroserne ligger kastet mod jorden, denne mørke har dog stadig lidt blomstring.



Lad os håbe at det fine vejr, de har varslet for den kommende uge holder stik, så det atter bliver en fornøjelse at opholde sig ude i haverne. Det er jo næsten ikke til at bære hvis det allerede er slut nu. Selvfølgelig er det ikke slut, det har bare føltes sådan for en periode.
Billederne i dette indlæg er taget i ugens løb, mellem byger og blæst, så det er ikke alt der blomstrer lige nu.
Mange søndags hilsner herfra ;)

5 kommentarer:

  1. Farveløs synes jeg bestemt ikke, din have er. Du viser mange farverige blomster, og der er friske grønne indslag i mange forskellige nuancer. Mit favoritbillede er klart nummer 13 (sådan cirka) med det flotte græs under frugttræet. Kermesbær er nu så flot, ukrudt eller ej.

    SvarSlet
  2. Ja, det virker noget efterårsagtigt for tiden, men forhåbentlig kommer der lidt mere varme til os igen. Haverne har helt sikkert nydt godt af al regnen, men vi behøver heller ikke mere nu. Lad os dirigere det til Samsø...
    Jeg synes som Marie også at din have har en del at byde på stadigvæk og sikken frodighed med de grønne bønner mm.

    SvarSlet
  3. Jeg tager gerne mod regnen her, sådan ca. 50 mm hvis I kan klare det, derefter støtter jeg op om solskin og lune dage, så sommeren ikke helt er slut, for det er godt nok koldt og blæsende, vi har stadig en strid vestenvind hos os.
    Bortset fra efterårsbilleder har du da andre fine billeder, din dahlia og dine nye navnløse solhatte. Den første ligner min cupcake.

    SvarSlet
  4. Det ser skønt ud i din sensommerhave med så mange fine blomster :-)
    Billederne hvor det meste står grønt i grønt er også rigtig fine, og som Marie synes jeg rigtig godt om billede nr. 13. Træerne, hvor der er en klatreplante i den ene, den høje græs, hækkene og højbedene i baggrunden, fra den vinkel tager din have sig virkelig godt ud, også uden det helt store blomsterflor :-)

    SvarSlet
  5. Godaften Heidi.En lille hilsen fra en rigtig træt pige.Er lige vendt hjem efter en 12 timer lang dag i det Jyske.
    Besøg hos CD og nogle timer hos Frk.Anemone.Og så hjem igen med toget.
    Men dejlige frodige billeder fra din have.Din violfrøstjerne er bare SÅ smuk..............og CDs have var jo fyldt af dem.Her er der heller ikke nogle glasbær på min lille busk..................men lad os håbe på nogle til næste år.Din overskrift ligner min................og her er der også gang i brændeovnen om morgenen.
    Ved du hvad din store græs hedder?.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen