Sider,

søndag den 9. juli 2017

Søndagshaven...

 Den eneste have jeg fik besøgt denne weekend, var min egen lille skønne plet.  Heldigvis har vejret været nogenlunde ok, så det har været en fornøjelse at arbejde i haven og ikke mindst nyde alt det der blomster og forskønner haven lige nu.

Dagen igennem har der været travlhed i den rosa stjerneskærm.



 De første blomster i Jackmanii purpurea gruppe 3 er sprunget ud.



Den virker dog lidt forvirret og har lavet de fineste kronblade med grønne aftegninger.





De første blomster i Blue Angel er også sprunget ud.



Den er dog ikke nær så kraftig som den plejer og her er der også visne skud og grene. En del af mine klematis har det svært i år, at gruppe 2 visner ned kan jo ske, men jeg har da aldrig oplevet gruppe 3 lave samme nummer. Justa som også er en gruppe 3 er visnet helt ned



 For første gang har jeg selvsået lathyrus. Den har fundet et godt klatrestativ i kæmpeverbena som også er selvsået.



Den smukke Chopin.



Er slet ikke til at stå for og den passer perfekt ind i bedet.



Navnløs Austin i samme bed.



Tror det er Clarie Austin, men har du et bud ?????



Nyslået græsplæne.



New Dawn lidt ordinær men helt uimodståelig.



Heldigvis er der godt gang i Hagley, der som sædvanligt har en fest, på det lave stakit bag det lyserøde bed.



Her har jeg også fjernet en del visne skud, men heldigvis er planten så grovillig at det ikke ses.



Det varer ikke længe inden de store hosta begynder at blomstre.



Knopperne viser sig meget forskelligt, nogle på lange aks og andre som små tætte blomsterstande.


Jeg er helt pjattet med den lille fine Mouse Ear.



Twice in a blue Moon i forfald og knop.



 Apropos måne, så var jeg ude og tage dette skønne, men dog lidt uskarpe billede i nat. Jeg er en slem natteravn når jeg har fri, men fik mig dog rodet i seng, da jeg var færdig med at nyde det smukke måneskin.


En stor del af dagen er gået med at klippe og trimme samt lede efter dræbersnegle på de forskellige gemmesteder jeg ved de har i haven. Men hvor er de henne, efter grundig eftersøgning fandt jeg kun et enkelt halvslapt eksemplar. Manden min er igang med at lave ny kompost og fandt ikke en eneste, der plejer der ellers altid at være gevinst......men for min skyld må de gerne blive væk for altid. Det er rart at planterne for en gangs skyld ikke bliver spist og kan få lov at udvikle sig i fred.

Mange søndags hilsner herfra :)

9 kommentarer:

  1. God morgen natteravn
    Jeg er til gengæld tidligt oppe :) Du er foran med clematis, til gengæld er der kun et par stykker visnet ned her. Justa ser sund og livskraftig ud, men blomstrer ikke endnu, Blue Angle har det også fint, det håber jeg, den bliver ved med.
    Her hos os var det skønt stille vejr i aftes (med den smukkeste fuldmåne) og det er det også her til morgen endnu, desværre skal vi lige en tur til Odder i dag, men er da hjemme igen over middag.
    Din rose gætter jeg på er The Pilgrim, den har alt for lidt farve til at være Charles Austin. Jeg havde glemt, at du også har Chopin, det er en skøn rose.
    Du må nyde friheden, hvis du stadig har ferie.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Til hverdag er jeg også tidligt oppe, men i weekenderne kan det være svært at komme i seng :).
      Sjovt jeg er foran med klematis, til gengæld er jeg langt bagud med stokroser som ikke er begyndt at blomstre endnu.
      Jeg har været igang med at google og syntes pilgrim er for gul. Charles Austin er jeg godt klar over det ikke er. Clarie Austin er mit bud, men pyt den er skøn med eller uden navn :) Chopin er så skøn med sine kæmpe blomster.
      Nej her arbejdes for fuld kraft, vi havde kun en uges ferie da vi besøgte jer. Vi holder de sidste uger senere.
      Knus

      Slet
    2. Hej igen
      Min Claire ender næsten ud med at være hvid. Gør den der også det?
      Knus

      Slet
    3. Hej igen
      Ja den ender nemlig med at være næsten helt hvid, så tror du ikke bare vi skal kalde den Clarie :)
      Knus igen

      Slet
    4. Ja men det gør vi da bare :) men det er nu altså Claire :)
      Knus igen

      Slet
  2. Hej Heidi.Smukke billeder du viser fra din have.Er vild med billedet med den flotte hvide stormhat og rosen.
    Mine klematis kan også drille.Og lige nu er det W.Nike der står flottes.
    Alle mine mange hosta blomstre nu.En dejlig plante som jeg er meget glad for.
    Rigtig dejlig dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Jeg er også ret vild med Chopin rosen, sammen med den hvide stormhat, de matcher hinanden ret godt.
      Ja det kan være lidt øv med de klematis, men heldigvis kommer igen til næste år.
      Jeg er også glad for hosta, især i år hvor sneglene ikke har raseret dem :)
      God aften til dig.

      Slet
  3. Hej Heidi!
    Fantastiskt vackert i din trädgård. Fina bilder av både rosor och klematis.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
  4. Jeg har også mistet en del clematis (III) i år. mange af dem der dog blomstrer virker temmelig forkrøblede og med mindre blomster end normalt. Jeg tror det måske har noget med vore kolde og fugtige forår...og sommer for den sags skyld...at gøre.
    Håber det bliver bedre næste år.

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen