Sider,

søndag den 14. oktober 2018

Siden sidst....

Har efteråret virkelig gjort sit indtog her i haven. Store regnmængder, lave temperaturer og et par storme har lagt vejen forbi. Men pyt med det, for med en weekend som denne med sol og 24 grader er alle tanker om efterår lagt på hylden......og sommerstemningen fundet frem.

Der er grænser for hvor meget blår jeg kan stikke i øjnene på mig selv. Efteråret er i fuld gang og haven er i øjeblikket en skøn blanding af forfald og nyt.
Solsikker hører årstiden til og jeg nyder deres glade runde blomster og hygger mig ved at de har fundet støtte i de visne majs.



Randblomstrende hortensia i smukkeste høstdragt.



Hele weekenden er blevet nydt i haven. Der er blevet ryddet godt op rundt omkring, tømt krukker og samlet frø, stille og roligt bliver en helt igennem ekstraordnærig fantastisk havesæson pakket ned. Jeg har dog aldrig før udført disse opgaver iklædt sommerdress.....det siger jo alt om hvor tosset denne sommer har været  :).



Der er også kommet lidt i jorden. Disse kæmpe hvidløg hjembragt fra Portugal i september er blevet sat. Ferien var en gave på forskud fra min mand og børn, da jeg til november runder et nyt hjørne. Der blev sat 63 fed, tre mere end det vi fejrede :).



Endelig lykkes det for violfrøstjerne Hewitt's Double at komme i blomst.  



New Dawn med smukke blomster.



De danser rundt i toppen af tårnet.




Højbedene oser langt væk af efterår, men heldigvis hentes der stadig afgrøder ind til køkkenet.



Et par solsikker der lige så dekorativt har lagt sig til rette på græsset.



Ovenpå en rigtig svær sommer for Karen Blixen, står den nu med årets første blomst. 



Der er stadig enkelte latyrus i blomst.



Sommerfugle har også været i fuld vigør denne weekend, de nød solens varme og ledte efter føde.



En enkelt næsten firkantet blomst i Giardina,



De forskellige store hosta er efterhånden klappet helt sammen.



Frisk ny blomst i en solhat jeg ikke kan huske navnet på.



Smukke klematis frøstande.



Men hvorfor nøjes med frøstande, når miss bateman har valgt at blomstre.



Der er flere blomster på vej, de sidder alle så højt at de må nydes fra bagsiden.



Den yndige gåseurt der blev plantet i foråret, har klaret den tørre sommer og er fuldt bestået.



Den store græs gør sig godt i formiddags solen.



En lidt falmet Carl Nielsen.



Det samme kan siges om Burgundy Ice.



Jeg er vild med denne kombination af hortensia lime light og kertepileurt.





Twice in a blue Moon.



Utroligt fine men få glasbær.



Geranium Rosanne led virkelig i sommer, men nu er den godt med igen.



En der til gængæld har nydt sommeren er Odyssey, der har blomstret i vildskab.



Solen forlader hurtigt haven på denne årstid.



Chopin inden solen var helt væk.


Det var vildt hyggeligt igen at nørkle med et indlæg og skulle denne helt fantastiske weekend ikke kunne kaste et indlæg fra sig, ja så ved jeg ikke :)

Mange varme hilsner herfra :)


5 kommentarer:

  1. Hej Heidi
    Hvor herligt med et indlæg fra dig, jeg troede, du helt var stået af bloggeriet. En tur til Portugal var nok ikke så dårligt. Det ser stadig fint ud i din have, det var du nødt til at tage billeder af på sådan en dejlig efterårsweekend med sol fra morgen til aften.
    Chopin og Twice in a Blue moon blomstrer også flot her hos mig. Det er virkelig en flot kombination af hortensia lime light og kertepileurt. Glasbærrene er også få hos mig i år, de kunne ikke lide tørken.
    Knus og god fødselsdag, hvis ikke vi hører mere fra dig inden da. Nu kommer din travle tid jo.

    SvarSlet
  2. Tack Heidi nu har jag beundrat alla dina blommor och blad.

    SvarSlet
  3. Skønne efterårsbilleder fra din have.
    Mine dobbelte violfrøstjerner er også sent på den, men de enkelte visnede helt ned i sommervarmen, er dog på vej men jeg tror ikke der kommer blomster i år.
    De skyder gevaldigt, så næste år.
    Du har også skønne roser endnu.

    mange hilsner
    Bente Busk

    SvarSlet
  4. Que lindo jardim, as rosas são encantadoras. Cumprimentos e feliz dia.

    SvarSlet
  5. Dejlige efterårsbilleder fra din have. Ja, det har været en mærkelig havesæson.

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen