Sider,

søndag den 18. marts 2018

Smuk og solrig søndag

Endelig er den iskolde østenvind løjet af og der var næsten forårsstemnig i haven idag. Det er dog stadig ret koldt og haven er fortsat dybfrossen.

Disse fine krokus nød solen i fulde drag.



For et par uger siden opdagede jeg denne pæon, som havde stukket næserne frem.



Det har den nok fortrudt nu, da de sidste ugers kulde og sne har været hård ved den.



En enkelt primula har trodset vejret.



Trillium på vej.



Endnu en trillium.



Overalt i haven lyser fine buketter af vintergækker op.



Påseklokkerne er også godt igang, de næste billeder er taget for nogle dage siden. Idag ligger de alle fladt mod jorden. Sidste sommer gav jeg mine Helleborus kalk. Jeg kan ikke huske, hvor jeg læste at de gerne vil ha kalk, men jeg syntes at kunne konkludere, at de har nydt godt af den ekstra omsorg. De har ikke sat flere blomster end de plejer, men til gængæld er knopperne meget kraftigere og de ser bare mere sunde ud.






Den første af de skønne porcelæns hyacinter er dukket op, ja jeg mener da at det er det de hedder :)



Der er nok at kaste sig over i haven, men jeg syntes alligevel det var for koldt og frossent i dag.





Det lokkede meget mere at sætte kurs mod drivhuset .



Jeg viste at et par kedlige hængepartier fra efteråret sod og ventede på mig. Desværre fik jeg ikke reddet mine duft pelargonier og aonium ind inden frost og kulde satte ind. Så det var med sorg i sindet, at jeg idag fik fjernet de absolut døde pelargonier, som jeg ellers har haft en del år. At de ovenikøbet er en gave fra en anden blogger, som desværre ikke er aktiv længere, gør ikke sorgen mindre. Heldigvis ser det ud til at der stadig er liv i den ene aonium, så nu har den fået lidt vand og omsorg.





Jeg elsker mit drivhus på en dag som idag, hvor temperaturen hurtigt sneg sig over 20 grader og de automatiske vindues åbnere gik i gang.



En flok skønne primula venter på jorden tør op, så de kan blive plantet ud.



De er i godt selskab med hornvioler, som også venter på at komme videre.



Under oprydningen fandt jeg disse hyacint løg, som har tilbragt vinteren i en papkasse. Nu er de blevet pantet og vandet. Jeg tror det er hyacint multiflora, som får mange små blomsterstilke, men jeg må vente og se.



De er da slet ikke til at stå for.




Husløg og lewisia blev vandet, så de kan vågne op af  vinterdvalen.



Så smukke og fine.



Agapanthus fik fjernet de visne blade og er kommet frem i lyset. Den fik desværre ingen gødning i efteråret, så nu må jeg vente og se om den vil blomstre i år.



Allium mylder frem.



Sæsonens første have buket kom med ind i varmen.



De første frø er sat til spiring indendørs, godt beskyttet mod kulde og frost. Nu kan det vel for pokker hellere ikke var længe, inden frøken tø for alvor får sendt hr frost langt pokker i vold. Jeg er jo nok ikke den eneste, der er ved at være utålmodig........jeg vil ha forår nu :)

Mange søndags hilsner herfra :)

11 kommentarer:

  1. Hvor var det synd med pelargonierne, men det er nogle gange svært at nå det hele. Det ser nu ellers fint forårsklart ud - ønsker for dig (og os andre) at varmen kommer snart :-)

    SvarSlet
  2. Hej Heidi
    Ja NU vil vi have forår, vi trænger, men du er nu ellers godt på vej, tænk at du har trillium, der kan jeg ikke være med.
    Godt med lidt nyt fra dig, jeg har savnet dig :)
    Knus

    SvarSlet
  3. Solen har været skøn i dag, men hvor vi var, var vinden stærk og bidende kold.
    Dejlige forårsstemninger fra dit drivhus og æv for pelargonierne 😢

    SvarSlet
  4. Hej Heidi

    Idag var nok den mest behagelige dag længe, men det er rigtigt i vinden blev det hurtigt koldt!
    Flotte Trillium!
    Mon ikke det hele myldrer frem meget snart?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
  5. Her i Bergen har det også vært en riktig deilig dag i dag, ognår krokusene endelig har begynt å blomstre er våren definitivt i gang. Bakken er helfrossen, i dag tidlig var det under minus ti, men nå skal det visst bli mildere utover i uken.

    SvarSlet
  6. Hej Heidi!
    Som jag har väntat på vårbilder, och nu äntligen. Får vänta lite till men då den är på gång i Danmark, kommer den så småningom till oss också. Vi hade soligt och fint igår, men snön ligger fortfarande kvar.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
  7. Du er helt sikkert ikke den eneste, der vil have forår NU. Jeg har egentlig ikke været særlig utålmodig i år...har haft det fint med sne og kulde, men nu hvor vi nærmer os forårsjævndøgn...så er min tålmodighed ved at være opbrugt.
    Foråret 2018 minder på mange måder om 2013 (sidste gang jeg blev lockoutet) og jeg magter bare ikke, hvis det skal blive et lige så koldt forår i år som dengang for fem år siden.

    SvarSlet
  8. ja vi er mange der gerne vil have forår.
    Det er godt vi har vores drivhuse :-) mit er også fyldt op med ting, som venter på at jorden tør så meget op, at det kan blive plantet.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  9. Uha i har vist langt bedre vejr end os mod nord.
    Her er der ikke rigtigt tegn til forår endnu.
    De smukke forårsblomster titter ikke op. Men her ligger også sne endnu.

    Smuk dag
    Charlotte

    SvarSlet
  10. Ingen tvil om at det er vår hos deg! Flott med alle bildene som viser alt det som popper opp av jorden. Det er det vi alle venter på.
    Ser så deilig ut å få komme i gang med opprydding og være klar til ny sesong.
    Veldig synd at du mistet de pelargoniene du var så glad i, men noen ganger skjer det slik.
    Nyt våren og ha en fin påskehelg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
  11. De smukke forårsblomster titter ikke op. Men her ligger også sne endnu.


    สมัคร D2BET

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen