Sider,

lørdag den 13. maj 2017

Blandet maj stemning / Смешанное настроение мая.....

Ja.... med alle de russere, der har kastet deres kærlighed på min og mange andres haveblogge i øjeblikket, overvejede jeg et kort øjeblik, at lave hele indlægget på russisk :)

Nå spøg til side... de russiske spam maskiner er egentlig nok ikke spor interesseret i, at den første akeleje er sprunget ud.



Da det er den første kommer, der lige et enkelt billede mere.



Flere af vores æbletræer er begyndt at blomstre. En med helt lyse knopper.



En anden med sart rosa.



Den der råber højest er det lille paradistræ med pink knopper.



Min store gamle Festiva Maxima pæon, står som sædvanligt med masser af knopper.



Træpæonen står også fint, men her er kun to knopper. Det er en fordobling i forhold til sidste år, og nu håber jeg den fortsætter med at fordoble de kommende år.




Den sidste af mine nye klematis står stadig i drivhuset. Green passion lever virkelig op til sit navn, den første blomst er sprunget ud og går næsten helt i et med bladene. Jeg havde ikke troet at blomsten blev så grøn, men det er da også lidt sejt med skjulte blomster :). Den skulle komme med en efterblomstring sidst på sommeren, hvor blomsterne bliver mere hvide.









Rosa klokkescilla begynder så småt at springe ud.



Den yndige porcelæns ærenpris med fine knopper.



 Tulipanerne står stadig fint.




Det kan ikke vare mange dage, inden de får selskab af disse bristefærdige allium.








Først på ugen var vi så heldige at få 17 mm meget tiltrængt regn. I går blev en god del af de største frøplanter befriet fra deres små potter og plantet ud.



Jeg fik helt dårlig samvittighed da jeg så de klemte rødder.





Det hjalp gevaldigt, men der er stadig en del tilbage.



Jeg har sået løbende og nu kan resten af småplanterne nyde lyset uden at stå i skygge af de store.



Frøplanter af chokolade cosmos står stadig i drivhuset. Jeg har lige knebet dem igen, for at få nogle godt forgrenede planter.



Tulipanernes dronning den tidlige purrisima takker af for denne sæson.



De forstår at ældes med ynde og er smukke selv lige inden tæppefald.



Til gengæld er der fuld knald på disse liljeblomstrende midt i eftermiddags solen.



De står i retro bedet der er holdt i orange/brune farver. Dog krydret en del blå scilla og en enkelt pink tulipan.



Show aurikler med fine blomster.




De står bag bænken på damernes plads.



Den lille magnolie har fået selskab af en narcis.



Nå.... det blev et langt indlæg med masser maj stemning fra de sidste dage med sol og skyet vejr. De sidste timer har det øset ned, mens torden rumler i det fjerne, jeg håber ikke mine småplanter bliver slået helt omkuld.

Mange regnvejrs hilsner herfra :)

7 kommentarer:

  1. Hej Heidi
    Ingen hverken regn eller solskinshilsener fra mig. En grå lun dag her hos os. Regnen de havde lovet, har de trukket tilbage igen.
    De der russere skulle hellere tage og nyde de smukke billeder på vores blogge. Wow hvor er det flotte billeder af både akelejer og andre fine planter. Jeg kan godt se, at det var på tide at få plantet dine planter ud :)
    Knus

    SvarSlet
  2. Hold nu op alle de sommerblomster. Det har jeg aldrig gjort i...jeg er nok mest en staudetøs. Faldt lige over det andet sidste billede...så fint og rustikt...lige min smag.

    SvarSlet
  3. Skal da love for der sker noget i din have Heidi.
    Så vanvittigt meget du har sået. Det må blive så overdådigt i haven til sommer.

    Smuk søndag
    Charlotte

    SvarSlet
  4. Hej Heidi

    Ja, i var heldige at få godt med regn, alletiders!
    Det ser rigtig godt ud må jeg sige. Spændende træpæon, den glæder jeg mig til at se.
    Tror ikke russerne rigtig har sans for bloggenes kvaliteter, det er bare kig, tjek og så videre til næste.

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
  5. Ser helt fantastiskt ut, så mycket som blommar, trots det ombytliga vädret.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
  6. Hej Heidi. Det ser bare godt ud. Jeg kan rigtig godt lide billederne af æbleblomsterne. Wauv! Jeg synes, du er kommet godt i gang med at plante frøplanterne ud. Jeg skal i gang i morgen. Det er spændende med dine chokolade-cosmos. De ser fine ud.

    SvarSlet
  7. Hej Heidi
    Der er altså bare så romantisk i din have :o) :o) :o) og du har så mange smukke planter.
    Og jeg vil gerne sende solskindshilsner
    For her har det været så lækker vejr :o)

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen