Sider,

søndag den 26. marts 2017

Koldt varmt og langt...



Koldt og varmt beskriver vist ret godt denne weekend, som startede med en kold grå og blæsende lørdag, hvor temperaturen ikke kom over 6 grader. Øv... nu havde jeg ellers glædet så meget til denne weekend, som var blevet lovet lun og solrig. Belønningen på gårsdagens møgvejr kom så idag. Ved middagstid  brød solen igennem og fik hurtigt temperatuen i vejet, så med 14 grader og næsten vindstille var det næsten umuligt at få armene ned, så der også kunne blive lavet noget.

De skønne hornvioler nød også det gode vejr. Jeg køber altid bakker, med det samme de kommer til salg. Jeg sætter dem i drivhuset hvor de står i bakkerne en 3 ugers tid og vokser sig store og stærke inden de bliver plantet ud.



Så er der konstateret knopper i begge trillium.



 Har indtilvidere også fundet to knopper i træpæonen, det er rekord, det plejer kun at blive til en enkelt blomst.



Lørdagen blev mest brugt i drivhuset hvor der var læ og hele 8 grader. Det blev ryddet for alt vinter opbevaring og forårets så og prikle bord blev fundet frem. Det skulle da fejres, så der blev lige sået lidt flere frø :).



Dejligt at få ryddet op.



Forårs stemning i drivhuset er godt på en grå og trist dag.



Tilbage til dagens sol.... ved et gamle æbletræ plantede jeg for et par år siden clematis Monatana Rubens. Der gror også en gammel rosenholm slyngrose i træet.



Nu ser det ud til at Monatana Rubens har nået toppen af træet, så forhåbentlig bliver den mere synlig i år. Den har indtil nu, været godt gemt i æbleblade og ikke særlig let at nyde synet af.



Solskinsblomster der desværre snart bliver afløst af blomstende vorterod, som jeg ikke har noget godt forhold til.



Lækre lodne kobjælde knopper.




 Flere hornvioler, en bakke delt ud på tre krukker.



I bunden af den store krukke ligger nogle store sten, som opdeler jorden i mindre rum. Ved benene på det høje stativ af rionet, har jeg sået lathyrus.



Der skal også være tid til pauser, hvor man kan sidde og planlægge de næste træk.



Det er endelig efter flere års plageri lykkes at få overtalt manden min, til lave lille siddeplads af træskiver nede på hans brændeplads. Det er et skønt smørhul delvis under æbletræet, hvor der næsten altid er læ. Det er slet ikke færdig endnu og har heller ikke første prioritet, men idag lykkes det mig at få anbragt en stol så nogenlune lige. Jeg tror vi bliver så glade for det lille sted, når det bliver færdigt, jeg gør ihvertfald :). Det skal lige siges at området er meget fugtigt, så stolbenene synker ned, hvis man forsøger at sætte sig, efter det har regnet.



Den første blomst i mine hvide høneballe violer, er sprunget ud.



Den dobbelte blodurt begynder at røre på sig. Tilbage i januar fyldte jeg ekstra jord på dem, da deres knolde næsten var helt blotlagte. Jeg har været meget i tvivl om det var det rigtige at gøre, men de har heldigvis klaret det.




Der var rimeligt med læ bag drivhuset igår, så forsigtigt der blev luget skvalderkål mellem pæon festiva maxima nye skud. Det er jo rigtigt smart af skvalderkålen at gemme sig der, hvor man ikke kan grave amok for at fjerne rødder.



Jeg forsøger efter bedste evne at holde det nede, så de flotte mørke skud, rigtigt kan komme til deres ret.



Opdagede flere gruppe tulipaner som allerede står med store knopper.



Fluks måtte jeg ind til min spand, hvor jeg gemme etiketter fra løgposer. Det må være denne som der er lagt flere poser af i efteråret.



Påskeklokke med fin skygge på stenen.



Ja det var så indlægget der blev langt.

Skønt at sidde dejlig træt og glad, efter en produktiv eftermiddag i haven, hvor jeg faktisk nåede alt på denne weekends to do liste. :)

Mange glade havetanker herfra ;)

4 kommentarer:

  1. Godt du fik fint stille vejr i dag, det gjorde vi også, vi er ikke meget for det blæsevejr. Min blodurt er ca. som din, skvalderkål tog jeg i går, heldigvis er det ikke i pæonerne, sikken et arbejde at få det fjernet fra dem.
    Knus

    SvarSlet
  2. Hej Heidi. Godt, at vejret var fint i dag. Hos os har det været rigtig fint både lørdag og søndag. Jeg har også fået lavet en hel masse og sidder nu med mange ømme muskler. Det hjælper nok at komme ud på cyklen i morgen tidlig til arbejdet! Det er da en dejlig plads dér ved brændestablen. Det er altid godt at finde et sted med læ.

    SvarSlet
  3. Sikke en masse dejlige forårsbilleder. Dem trænger jeg så meget til for tiden. Især i disse dage, hvor det meste af dagen er præget af diset og gråt vejr. Igår brændte solen først igennem ved 13-14 tiden...og i dag ser skylaget endnu tykkere ud...suk.

    Vi fik også lavet en del i haven i løbet af lørdag/søndag...selvom vi kun havde en halv af hver pga. "socialt samvær".

    SvarSlet
  4. Your blog is very useful for me,Thanks for your sharing.

    ทางบ้าน

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen