Sider,

onsdag den 13. januar 2016

Vintergrønt og vinterhvidt...

Onsdag blev endnu en grå og farveløs januardag uden særligt meget dagslys. Jeg håber virkelig at frosten tager solen og lyset med, når den gør sit indtog de kommende dage.

Da jeg ikke har så meget stedsegrønt i haven, har jeg idag været rundt og kigge på lidt af det der alligevel gør haven vintergrøn.

Dejligt gensyn med denne Helleborus, som er en gave fra en af min fars gode haveveninder. Den får enorm store blomster og er rigtig fin ;). 



 Pletter i luften har stået flot vintergrøn og er først nu ved at takke af.



Her er til gengæld to klematis som er kommet tidligt ud af starthullerne.


Denne gamle opstammede rhodo står også fin vintergrøn.



Det gør disse digitalis også.






Lidt farver må der også til, disse bedårende primula sender skøn duft rundt i stuen.



Brændepladsens vintergrønne ø.



Mon det er fuglene der spiser knopperne i mine have primula.



Selvsået hebe på et leje af krybende timian.



Inderhækkene giver også lidt grønt til vinterhaven.



Nyseroden med skønne vintergrønne knopper.



Jeg er helt forelsket i disse sart rosa skønheder.











Fin vintergrøn stenbedsplante.



Vintergækker godt på vej til det vinterhvide.



Den store efeu i æbletræet er nok det mest vintergrønne i haven.



De gamle æbletræer giver også deres bidrag.



Er henne og snuse og nyde flere gange om dagen.



Inspireret af vejrudsigten og de mange smukke islygter jeg har set på forskellige blogge, kastede jeg mig idag ud i denne nye disciplin. Jeg har kommet lidt forskelligt pynt i vandet, så nu er det bare at vente. Det fryser dog ikke så meget endnu, så måske kommer min tålmodighed på prøve
.


 Skønne lyserøde roser holder mine primula med selskab.



 Midt på eftermiddagen begyndte det at sne, ikke det store, men nok til at give det hele et dejligt vinterhvidt syn. Der er kommet endnu en snebyge efter mørkets frembrud, og det ser superfint ud.



Det vil være rigtigt dejligt hvis er lige kunne komme lidt mere sne, til at beskytte planterne inden vinteren rigtigt sætter ind.

Mange vinterhvide hilsner herfra ;)

14 kommentarer:

  1. Hyggelig rundtur og fine billeder fra din grønne have - lidt sjovt at se, nu hvor sneen dækker hus og have her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja her er det ikke de store snemængder der gør sig gældende, men heldigvis har lidt også ret ;)

      Slet
  2. Vi fik også sne i aftes, til morgen var det næsten væk, det har tøet hele natten. I Nordsjælland har de nærmest snestorm, sådan er der så meget.
    Der er altid noget at fokusere på i vores haver, selvom det hele synes gråt og trist. Du fandt en masse. Nyseroden blev jeg lidt misundelig over, den står flot :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er ikke sne vi har mest af, men jeg nyder det lille drys der trods alt er blevet liggende.
      Nyseroden er rigtig fin, herligt med selvsåede planter når moderplanten er gået til ;)

      Slet
  3. Synes det er skønt at du har fået sådan fin Helleborus af din fars haveveninde...og jeg er helt vildt begejstret for dine rosa primula...de er søde.
    Kunne det være snegle der spiser knopperne?
    Kærlig hilsen
    Ingeborg fra ingeborgshaveblog.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ingeborg
      Jeg er også rigtigt glad for den sjældne Helleborus, der i år har flere knopper ;)
      De rosa primula er helt bedårende, og skal helt klart plantes ud når den tid kommer.
      Tror du ikke sneglene er gået i vinterhi, og jeg syntes ikke der er spor efter snegle.

      Slet
  4. Hej Heidi.Ja !!! her kom der en pæn slat sne i nat..........og smukt ser det ud.
    Og dejlige billeder fra din have.Godt med noget stedsegrønt i vores haver.
    Er imponeret over din efeu i æbletræet.Det ser bare fantastisk ud.
    Og sjovt nok har jeg købt de samme primula som dine.Det skal jeg bare have her i januar.Håber da at min nyserod har selvsået sig..........men kan ikke lige se den nogle steder.
    Go
    d dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Jeg syntes i har det med at hamstre sne hos jer ;)
      Ja på denne årstid kommer den gamle efeu rigtigt til sin ret. De smukke primula er helt umuligt at stå for i disse lidt farveløse tider.
      Her er der gået en del år fra moderplanten døde, til de selvsåede planter dukkede op, så måske skal du væbne dig med tålmodighed ;)

      Slet
  5. Hækken og ikke mindst træer med efeu tager sig rigtig fint ud i din vinterhave :-)
    Jeg har heller aldrig lavet islygter, måske skulle jeg prøve at tage mig sammen til det. Det ser jo ret enkelt ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Den gamle efeu er helt uundværlig i haven om vinteren, om sommeren lever den en mere ubemærket tilværelse.
      Nu er det også første gang jeg prøver med islygterne, så jeg ved ikke om det er så let, men senere idag skal jeg ud og kigge til dem ;)

      Slet
  6. Hej Heidi. Det ser rigtig pænt ud i din have. Jeg er imponeret over din efeu i træet. Du har da en hel del, der står flot grønt. Jeg tror, vi har fået noget mere sne end I har. Det er også hundekoldt og svært fremkommeligt! I morgen har jeg fri og jeg tror, jeg skal ud med kameraet og se, hvilke motiver, der dukker op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja den gamle efeu er svær at overse i den nøgne vinterhave. Her har vi ikke haft helt så meget sne og frost som i har i nord jylland ;)

      Slet
  7. Er imponeret over dine clematis...her sker der intet i mine endnu. Dit efeu"træ" er meget, meget smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Vi bor tæt ved limfjorden og har ikke helt så hård vinter som i sikkert har. Det ville dog ikke gøre noget hvis de forskellige planter slappede lidt af ;)
      Efeutræet kan man næsten ikke komme udenom i disse lidt nøgne tider ;)

      Slet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen