Sider,

tirsdag den 15. september 2015

Dahlia dag....


Det ustadige vejr med de mange regnbyger, gør det ikke let at komme tørskoet ud og kigge lidt i haven efter fyraften. Idag var solen dog fremme i korte glimt mellem bygerne, og det skulle helt klart nydes.




Det blev ikke til mange minutter med solskin, inden det atter styrtede ned. Men jeg nåede lige at få nusset lidt om mine dahlia og fik klippet de visne blomster væk, det pynter jo altid.

Dahlia Worton Streak med en enkelt blomst.




 Clair de Lune i modlys. Den står på terrassen, så jeg også kan nyde den indefra.



Blomsten er så smuk og fin.



Denne hvide dahlia står også på terrassen, og er endelig begyndt sin blomstring,. Det er en gammel sag som jeg ikke længere kan huske navnet på.



Den plejer at stå nede i det runde bed, men blev reddet væk fra sneglene tidligere på sommeren.



 Den ene af de to helt mørke dahlia Tam Tam, som blev spist af helt ned af snegle først på sommeren, er kommet med knopper. Gad vide om planterne ændrer smag i løbet af sommeren ??  da der er stadig mange snegle i haven. Ligenu står planten helt perfekt, uden spor af spiste blade og skud. Den anden plante har jeg ikke set noget til, så den klarede desværre ikke det massive angreb.























Wizard of oz er helt fantastisk, og står med masser af blomster. 



En skam at stilkene på de smukke blomster igen er fyldt med lus.



Jeg nyder mine smukke dahlia og til næste år vil jeg helt klart ha mange flere. De kommer i krukker oppe på terrassen og nede på fliserne, så de kan stå i fred. Der har været alt for meget øv, med snegle i bedene denne sommer.

Jeg har lige tjekket vejrudsigten, og fra den kommende weekend ser prognosen  helt fantastisk ud. Skønt at ha noget godt septembervejr at se frem til, imens regnen siler ned.

Mange tirsdags hilsner herfra ;)

3 kommentarer:

  1. Lad os håbe at prognosen passer, det ville være dejligt med lidt solskin, så roserne kan komme ordentligt i blomst. Du har været mere heldig med dine dahliaer, jeg har kun to i blomst, den ene er heldigvis Clair de Lune, den anden er med store blomster i lilla, de er fine begge, men da jeg investerede i en del dahlia i foråret er det træls ikke at få mere ud af dem. Flotte er dine bestemt, nu vil vi bare vente på solen :)

    SvarSlet
  2. Godaften Heidi.Ja!! de smukke dahlia er slet ikke til at undvære på denne årstid.
    Og ØV med de snegle.................har heldigvis ikke nogle.
    Både den hvide og den smukke lilla har jeg også i blomst lige nu.
    Må vist lige vise dem i mit næste søndagsindlæg.
    Vi har haft det smukkeste septembervejr i dag.Så har fået klippet lidt mere ned og flyttet og delt nogle af mine Japansk star.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
  3. Hej!
    Så fina Dahlior, den rosa blir min favorit. Dahliorna tog lång tid på sig att blomma hos mig i år, de som står i rabatten är uppätna av sniglar, men lyckas skapa knoppar. Får nog ha dem i krukor till nästa år.
    Ha det fint!
    Marika

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen